Tak boleh tulis banyak hari ni, sebab ada seminar, so saya akan tulis apa yang patut aje lah yea.
Komen yang pertama ialah berkenaan posting dari peminat fanatic Mawi, yang kata tak puas hati dengan Astro, dan pakat nak bom Stadium Malawati kerana tak puas hati dengan Astro, yang satu lagi nak pakat nak boikot Astro sampai bankrap.
Apalah nak saya cakap lagi? Hanya kerana marahkan sesuatu, habis semua nak dibom dan diboikot, tapi yang menarik perhatian saya ialah lepas habis konsert je pulak. Selagi tak abis AF3, tak nak bakar, tak nak boikot.
Ini kes marahkan nyamuk, kelambu nak dibakar, tapi nak bakar kena tunggu siang dulu.
Hmmm… main ugut2 pulak yea.
Apa yang boleh saya katakan ialah, tulisan kita akan menampakkan daya fikir dan kematangan kita didalam merumuskan sesuatu perkara. Bagi saya elok diabaikan peminat2 yang begini, kerana jika kita lawan mereka, kita juga akan terjerumus kedalam paradigma pemikiran mereka yang lemah dan cetek.
Tapi saya rasa tidak semua peminat Mawi berfikiran sebegini, ini hanya 2-3 kerat, yang terlebih excited.
Tentang penulis picisan
Ini satu lagi surat yang paling kelakar pernah saya baca, yang menghairankan saya penulis tu tahu ke apa yang dia tulis? Dia faham ke konsep blog sebagai media alternative.
Kalau dilihat dari segi penulisan blog, saya amati yang sekarang ini, blog banyak mengajak kita berfikir dari perspektif berbeza dari apa yang mahu disampaikan oleh media conventional, itu perlu, kerana kita tidak mahu jadi robot yang telah di programkan, yang pemikirannya semua dalam wavelength yang sama, mengakibatkan tiada siapa yang berani menegur atau berselisih pendapat.
Penulisan tentang ciri-ciri kehidupan, pengalaman dan dari aspek sosiologi adalah amat penting didalam pembinaan insan. Buat saudara Azhan, kalau nak selesaikan masalah bangsa melayu, kena lah tahu nilaikan cara fikir dan pola minda masyarakat melayu.
Jika tiada kajian dijalankan, tiada penulisan di tulis dan tiada perbahasan tentang sesuatu isu macam mana kita nak latih minda kita berfikir.
Wassalam.
Friday, July 29, 2005
Monday, July 25, 2005
AF Lagi... Teknikal Vs Kreativiti
Saya teringat kepada kata-kata rakan sekuliah saya apabila saya menanyakan apakah rancangan beliau selepas tamat ijazahnya. Dia berkata yang bapanya meminta dia pulang untuk menguruskan perniagaan keluarga. Lalu dia bertanya kepada saya apakah rancangan saya, saya berkata yang saya berharap untuk enroll dalam program MBA.
Dia mencelah lalu berkata, ‘my dad never believe in MBA’. Saya terus terdiam, kerana saya kenal bapanya, beliau adalah seorang ahli perniagaan yang amat berjaya. Saya terasa hati dengan jawapan itu, dan terus menukar topic perbualan kami kepada perkara lain.
Sesudah graduasi, beliau pulang ke Malaysia, dan saya memenuhi impian saya untuk meneruskan pelajaran saya.
Setahun setengah selepas itu, saya pulang ke tanahair dan bekerja dengan sebuah bank terkemuka, kemudian berpindah pula ke sebuah syarikat korporat yang lain.
Lebih kurang 8 tahun selepas itu, saya telah di short-listed untuk proses kenaikan pangkat ke pengurus kanan. Walau bagaimanapun, saya telah tidak dipilih, sebaliknya seorang pengurus lain telah dinaikkan pangkat. Saya berasa tidak berpuas hati lalu menemui Pengurus Besar dan bertanya apakah kesipalan saya. Saya ada MBA dan bertahun pengalaman pengurusan, walhal, pengurus yang terpilih adalah pengurus dari ‘rank and file’.
Jawapan boss saya adalah, ‘You are a good manager, but you lack the business flair and the business soul’.
Saya terdiam dan memikirkan, apakah maksud jawapan itu. Setahun selepas itu, saya meletakkan jawatan dari dunia korporat dan menceburkan diri dalam perniagaan, usaha pertama saya gagal, dan saya kerugian besar.
Saya cuba semula untuk membangunkan perniagaan saya, dan satu hari saya telah berjumpa rakan baik saya tadi yang kini adalah orang kanan bapanya.
Saya bercerita tentang kegagalan perniagaan saya kepada bapa teman saya tadi. Setelah mendengar kisah saya, dia berkata, ‘In whatever we do, we must listen to our gut feelings and put our soul to it, we must sometimes forget on technicalities because, if we being too technical we tend to loose our creativity. And don’t forget that we must be sincere in whatever we do’.
Saya tersedar dan mula faham apa yang dikatakan oleh bapa teman saya, dan saya kaitkan nasihat ini dengan jawapan boss saya semasa saya bekerja dahulu. Kini saya faham yang sebagai seorang ahli dalam bidang pengurusan, saya hilang dalam situasi yang saya namakan ‘paralysis by analysis’ yang bermaksud, ada masanya kita hilang pedoman disebabkan oleh terlampau banyak analisa2 teknikal yang menghadkan creativity dan soul kita dalam membuat sesuatu perkara.
Apa hubungan kait ini dalam bidang hiburan secara amnya dan AF3 khasnya? Cuba kita lihat pada komen2 yang diberikan oleh Yasmin dan Syafinaz. Apakah perbezaan diantara kritikan2 itu.
Kritikan yang pertama, adalah dari seorang yang amat berjaya didalam bidangnya, pembikin filem yang creative, manakala seorang lagi adalah ahli teknikal bidang hiburan, yang pencapaiannya adalah ….
Jika kita terlampau terikat dengan perkara2 teknikal, maka kita akan jadi tidak creative dan pergerakan kita akan seperti tidak natural, kerana soul tidak ada didalam persembahan. Nasihat2 seperti jangan ketuk mic dengan jari dan sebagainya, bagi saya adalah terlampau teknikal dan basic.
Kalau kita perhatikan, Misha Omar, memang menyanyi dengan mengetuk jari di mic, beliau tetap berjaya…..
Amylea saya boleh katakan seorang penyanyi yang versatile, tetapi apakah kekurangan beliau, kerana tidak dapat menghambat Felix dan Mawi, nyanyian dan suara Amylea sedap, teknik bagus… tetapi masih dibelakang mereka yang ramai orang katakan sederhana….Begitu juga Idayu, anak murid Syafinaz. Dimana silapnya sehingga tidak mendapat undian dan kepercayaan peminat?
Memetik kata2 Yasmin, sincerity and soul penyampai atau penyanyi… itu adalah perkara yang dicari oleh peminat.
Saya tidak berkata yang teknikal tidak penting, ia penting sebagai asas tetapi, don’t overdo it.
Ada ramai penyanyi yang mempunyai suara yang lunak dan teknik2 yang baik, tetapi masih ramai yang tidak dapat menyampaikan nyanyian mereka dengan penghayatan (soul) and sincerity.
Maka janganlah kita sekatkan diri kita dengan perkara2 yang teknikal dan basic yang boleh menyekatkan creativity kita dalam apa bidang pun yang kita ceburi, moga jangan terperangkap dalam keadaan ‘paralysis by analysis’.
Dia mencelah lalu berkata, ‘my dad never believe in MBA’. Saya terus terdiam, kerana saya kenal bapanya, beliau adalah seorang ahli perniagaan yang amat berjaya. Saya terasa hati dengan jawapan itu, dan terus menukar topic perbualan kami kepada perkara lain.
Sesudah graduasi, beliau pulang ke Malaysia, dan saya memenuhi impian saya untuk meneruskan pelajaran saya.
Setahun setengah selepas itu, saya pulang ke tanahair dan bekerja dengan sebuah bank terkemuka, kemudian berpindah pula ke sebuah syarikat korporat yang lain.
Lebih kurang 8 tahun selepas itu, saya telah di short-listed untuk proses kenaikan pangkat ke pengurus kanan. Walau bagaimanapun, saya telah tidak dipilih, sebaliknya seorang pengurus lain telah dinaikkan pangkat. Saya berasa tidak berpuas hati lalu menemui Pengurus Besar dan bertanya apakah kesipalan saya. Saya ada MBA dan bertahun pengalaman pengurusan, walhal, pengurus yang terpilih adalah pengurus dari ‘rank and file’.
Jawapan boss saya adalah, ‘You are a good manager, but you lack the business flair and the business soul’.
Saya terdiam dan memikirkan, apakah maksud jawapan itu. Setahun selepas itu, saya meletakkan jawatan dari dunia korporat dan menceburkan diri dalam perniagaan, usaha pertama saya gagal, dan saya kerugian besar.
Saya cuba semula untuk membangunkan perniagaan saya, dan satu hari saya telah berjumpa rakan baik saya tadi yang kini adalah orang kanan bapanya.
Saya bercerita tentang kegagalan perniagaan saya kepada bapa teman saya tadi. Setelah mendengar kisah saya, dia berkata, ‘In whatever we do, we must listen to our gut feelings and put our soul to it, we must sometimes forget on technicalities because, if we being too technical we tend to loose our creativity. And don’t forget that we must be sincere in whatever we do’.
Saya tersedar dan mula faham apa yang dikatakan oleh bapa teman saya, dan saya kaitkan nasihat ini dengan jawapan boss saya semasa saya bekerja dahulu. Kini saya faham yang sebagai seorang ahli dalam bidang pengurusan, saya hilang dalam situasi yang saya namakan ‘paralysis by analysis’ yang bermaksud, ada masanya kita hilang pedoman disebabkan oleh terlampau banyak analisa2 teknikal yang menghadkan creativity dan soul kita dalam membuat sesuatu perkara.
Apa hubungan kait ini dalam bidang hiburan secara amnya dan AF3 khasnya? Cuba kita lihat pada komen2 yang diberikan oleh Yasmin dan Syafinaz. Apakah perbezaan diantara kritikan2 itu.
Kritikan yang pertama, adalah dari seorang yang amat berjaya didalam bidangnya, pembikin filem yang creative, manakala seorang lagi adalah ahli teknikal bidang hiburan, yang pencapaiannya adalah ….
Jika kita terlampau terikat dengan perkara2 teknikal, maka kita akan jadi tidak creative dan pergerakan kita akan seperti tidak natural, kerana soul tidak ada didalam persembahan. Nasihat2 seperti jangan ketuk mic dengan jari dan sebagainya, bagi saya adalah terlampau teknikal dan basic.
Kalau kita perhatikan, Misha Omar, memang menyanyi dengan mengetuk jari di mic, beliau tetap berjaya…..
Amylea saya boleh katakan seorang penyanyi yang versatile, tetapi apakah kekurangan beliau, kerana tidak dapat menghambat Felix dan Mawi, nyanyian dan suara Amylea sedap, teknik bagus… tetapi masih dibelakang mereka yang ramai orang katakan sederhana….Begitu juga Idayu, anak murid Syafinaz. Dimana silapnya sehingga tidak mendapat undian dan kepercayaan peminat?
Memetik kata2 Yasmin, sincerity and soul penyampai atau penyanyi… itu adalah perkara yang dicari oleh peminat.
Saya tidak berkata yang teknikal tidak penting, ia penting sebagai asas tetapi, don’t overdo it.
Ada ramai penyanyi yang mempunyai suara yang lunak dan teknik2 yang baik, tetapi masih ramai yang tidak dapat menyampaikan nyanyian mereka dengan penghayatan (soul) and sincerity.
Maka janganlah kita sekatkan diri kita dengan perkara2 yang teknikal dan basic yang boleh menyekatkan creativity kita dalam apa bidang pun yang kita ceburi, moga jangan terperangkap dalam keadaan ‘paralysis by analysis’.
Wednesday, July 20, 2005
Komen saya tentang artikel Harakahdaily
Malam ini saya disedarkan oleh bibiran, tentang artikel yang tertulis di harakahdaily.net tentang seorang peserta AF, siapa lagi kalau bukan Mawi. Saya baru habis menulis tentang harapan dan persepsi pengundi tentang seseorang pelajar AF.
Memang hebat Mawi ni, cerita tentang budak Kulai ni, terpampang dari akhbar perdana, majalah hiburan, posting2 di blog dan akhbar/bulletin parti-parti politik. Kenapa begitu besar aura Mawi ini sehingga pak-pak politik juga sanggup memberikan komen tentang arus yang melanda Negara hari ini.
Tapi mengapa ini terjadi, ayuh kita tanya diri kita sendiri, kenapa rakyat dan belia begitu kagum dan fanatik dengan Mawi.
Mengikut kajian Weber, seorang ahli sosiologi barat, masyarakat akan mengalami satu proses yang dinamakan proses anomi, dimana, akan berlaku satu keadaan dimana masyarakat akan hilang arah pedoman tentang struktur kehidupan itu sendiri.
Agama akan dipisahkan dari kerajaan, separation of state and religion berlaku, dan gaya hidup secular akan menular didalam struktur masyarakat. Dikala ini, manusia akan lebih mementingkan karier dan keluarga terdekat, jiran tidak akan mengenali antara satu sama lain, semangat kejiranan akan berkurangan dan tercetuslah apa yang dikenali sebagai masyarakat yang berfikiran independent. **Saya akan katakan separation of state and relegion adalah satu pendekatan yang salah!
Apakah hubung-kait teori ini dengan Mawi? Menurut kajian tentang perlakuan manusia, bila anomi ini berlaku, akan ada satu konflik kekosongan jiwa. Apa yang akan dicari oleh masyarakat pada masa itu, adalah perlu ada satu ikon yang melambangkan tentang diri masyarakat itu sendiri. Ikon yang menjadi bayangan tentang harapan individu dalam masyarakat.
Ciri2 ikon ini saya rasa ada pada Mawi, jadi adalah mudah bila individu dalam masyarakat itu dapat merasakan yang kekosongan jiwa mereka dapat diisi dengan ikon mereka- Mawi, yakni mereka ingin sangat supaya boleh berjaya di dunia kehidupan dan pekerjaan, dan mereka juga tahu mereka ada tanggungjawab terhadap agama mereka.
Persoalannya kenapa ini boleh berlaku, yakni kekosongan dalam jiwa…. Salah siapa? Kita tanya diri kita semula, kemana arah masyarakat Malaysia itu sendiri, jika ada diantara parti-parti politik mempertikaikan AF, apakah program alternative yang mereka ada untuk mengisi emosi dan jiwa individu masyarakat.
Parti-parti politik harus memahami yang individu masyarakat ada naluri untuk hidup berkumpulan dan untuk share satu ikon yang membolehkan mereka dapat merasakan kenikmatan hidup dalam satu kelompok, ini naluri manusia. Mesti ada apa yang kita panggil Needs for Affiliation.
Apa alternative yang ada selain dari bersatu untuk menyokong ikon mereka, ada sesuatu yang dapat mereka ceritakan bersama, bincangkan bersama dan seterusnya menjadi satu bridge kepada hubungan kemasyarakatn, which is now very lacking in our community. Jadi sebelum kita menidakkan atau memberi satu hukuman tentang sesuatu rancangan, mesti ada alternative yang boleh memberikan masyarakat satu sumber yang dapat mengisi jiwa mereka.
Saya nasihatkan mereka yang terlibat didalam persatuan atau politik, perkara pertama yang mereka harus ambil kira adalah fahami sosiologi masyarakat dahulu, kemudian kemukakan alternative, kerana hanya dengan adanya satu program alternative yang menarik dapat menarik minat masyarakat kearah apa yang mereka impikan.
Jangan jadikan faktor Mawi sebagai penghalang atau satu perkara yang sangat keji, cuba ambil iktibar dan belajar dari arus TsuMawi ini dan fikirkan bagaimana kita boleh mengunakan faktor ini untuk memikat hati masyarakat untuk bersama-sama mereka.
Dan kepada Mawi saya mendoakan anda berjaya memikul tanggungjawab ini, kerana ikon adalah satu tanggungjawab yang berat, menjadi idola kepada anak2 bukan lah satu perkara yang boleh dibuat main2, kerana diri anda akan diperhatikan dengan begitu rapat sekali, privacy diri anda juga akan hilang dan setiap kesalahan anda akan dibicarakan oleh ramai orang.
Saya cuma mengharapkan Mawi tidak akan menghampakan peminat2nya, dan that he will live to his fans' expectation.
Kepada peminat Mawi, kita harus sedar juga, yang dunia hiburan ini akan penuh dengan dugaan-dugaan yang bebagai, jadi kita harus lihat Mawi sebagai Mawi penghibur, terpulang kepada Mawi bagaimana dia membawa diri dia didalam industri nanti, tetapi saya berharap yang dia akan berkarya seperti mana Farihin, Raihan dan Yasin.
** Pinta posting ini dibaca bersama2 dengan posting yang terdahulu tentang perception.
Memang hebat Mawi ni, cerita tentang budak Kulai ni, terpampang dari akhbar perdana, majalah hiburan, posting2 di blog dan akhbar/bulletin parti-parti politik. Kenapa begitu besar aura Mawi ini sehingga pak-pak politik juga sanggup memberikan komen tentang arus yang melanda Negara hari ini.
Tapi mengapa ini terjadi, ayuh kita tanya diri kita sendiri, kenapa rakyat dan belia begitu kagum dan fanatik dengan Mawi.
Mengikut kajian Weber, seorang ahli sosiologi barat, masyarakat akan mengalami satu proses yang dinamakan proses anomi, dimana, akan berlaku satu keadaan dimana masyarakat akan hilang arah pedoman tentang struktur kehidupan itu sendiri.
Agama akan dipisahkan dari kerajaan, separation of state and religion berlaku, dan gaya hidup secular akan menular didalam struktur masyarakat. Dikala ini, manusia akan lebih mementingkan karier dan keluarga terdekat, jiran tidak akan mengenali antara satu sama lain, semangat kejiranan akan berkurangan dan tercetuslah apa yang dikenali sebagai masyarakat yang berfikiran independent. **Saya akan katakan separation of state and relegion adalah satu pendekatan yang salah!
Apakah hubung-kait teori ini dengan Mawi? Menurut kajian tentang perlakuan manusia, bila anomi ini berlaku, akan ada satu konflik kekosongan jiwa. Apa yang akan dicari oleh masyarakat pada masa itu, adalah perlu ada satu ikon yang melambangkan tentang diri masyarakat itu sendiri. Ikon yang menjadi bayangan tentang harapan individu dalam masyarakat.
Ciri2 ikon ini saya rasa ada pada Mawi, jadi adalah mudah bila individu dalam masyarakat itu dapat merasakan yang kekosongan jiwa mereka dapat diisi dengan ikon mereka- Mawi, yakni mereka ingin sangat supaya boleh berjaya di dunia kehidupan dan pekerjaan, dan mereka juga tahu mereka ada tanggungjawab terhadap agama mereka.
Persoalannya kenapa ini boleh berlaku, yakni kekosongan dalam jiwa…. Salah siapa? Kita tanya diri kita semula, kemana arah masyarakat Malaysia itu sendiri, jika ada diantara parti-parti politik mempertikaikan AF, apakah program alternative yang mereka ada untuk mengisi emosi dan jiwa individu masyarakat.
Parti-parti politik harus memahami yang individu masyarakat ada naluri untuk hidup berkumpulan dan untuk share satu ikon yang membolehkan mereka dapat merasakan kenikmatan hidup dalam satu kelompok, ini naluri manusia. Mesti ada apa yang kita panggil Needs for Affiliation.
Apa alternative yang ada selain dari bersatu untuk menyokong ikon mereka, ada sesuatu yang dapat mereka ceritakan bersama, bincangkan bersama dan seterusnya menjadi satu bridge kepada hubungan kemasyarakatn, which is now very lacking in our community. Jadi sebelum kita menidakkan atau memberi satu hukuman tentang sesuatu rancangan, mesti ada alternative yang boleh memberikan masyarakat satu sumber yang dapat mengisi jiwa mereka.
Saya nasihatkan mereka yang terlibat didalam persatuan atau politik, perkara pertama yang mereka harus ambil kira adalah fahami sosiologi masyarakat dahulu, kemudian kemukakan alternative, kerana hanya dengan adanya satu program alternative yang menarik dapat menarik minat masyarakat kearah apa yang mereka impikan.
Jangan jadikan faktor Mawi sebagai penghalang atau satu perkara yang sangat keji, cuba ambil iktibar dan belajar dari arus TsuMawi ini dan fikirkan bagaimana kita boleh mengunakan faktor ini untuk memikat hati masyarakat untuk bersama-sama mereka.
Dan kepada Mawi saya mendoakan anda berjaya memikul tanggungjawab ini, kerana ikon adalah satu tanggungjawab yang berat, menjadi idola kepada anak2 bukan lah satu perkara yang boleh dibuat main2, kerana diri anda akan diperhatikan dengan begitu rapat sekali, privacy diri anda juga akan hilang dan setiap kesalahan anda akan dibicarakan oleh ramai orang.
Saya cuma mengharapkan Mawi tidak akan menghampakan peminat2nya, dan that he will live to his fans' expectation.
Kepada peminat Mawi, kita harus sedar juga, yang dunia hiburan ini akan penuh dengan dugaan-dugaan yang bebagai, jadi kita harus lihat Mawi sebagai Mawi penghibur, terpulang kepada Mawi bagaimana dia membawa diri dia didalam industri nanti, tetapi saya berharap yang dia akan berkarya seperti mana Farihin, Raihan dan Yasin.
** Pinta posting ini dibaca bersama2 dengan posting yang terdahulu tentang perception.
Natijah Dari Setiap Perbincangan
Saya dapat merasakan ada beberapa pihak yang tidak senang tentang 1-2 posting yang memperkatakan pandangan saya tentang pengkritik2 rancangan reality.
Apalah yang hendak saya katakan lagi? Mungkin ada perasaan yang terguris, mungkin juga ada perasaan tidak puas hati. Seperti yang telah saya perjelaskan, dan saya juga telah memohon maaf diatas penggunaan kata2 yang agak kasar itu dan pendapat saya yang agak kontrovesi itu.
Tetapi, cubalah anda bayangkan, jika sesetengah dari kita berpendapat kata2 saya agak kasar, cubalah anda lihat blog2 AF yang lain, yang lenggok bahasanya hingga ke dalam baju.
Tak salah berselisih pendapat.. yang salahnya hanya bila pihak yang satu lagi tidak dapat menerima perselisihan pendapat pihak yang lain.....
Maka apa yang terjadi adalah dia akan terus memekakkan telinganya dan memejamkan matanya kepada pihak yang satu lagi...
Ok, kita lupakan isu itu, dan saya ingin menyentuh tentang perception atau persepsi. Dr Love ada membincangkan tentang perception pada sesi motivasi beliau bersama pelajar2.
Apa yang ingin saya tambah disini adalah tentang persepsi peminat tentang seseorang pelajar AF itu sendiri.
Apa sebenarnya yang kita lihat pada pelajar kegemaran kita? Apa yang kita mahukan daripada mereka?
Ini akan menjawab soalan ramai orang tentang mengapa Mawi mendapat undian yang amat tinggi, walaupun pencapaiannya agak sederhana.
Ini adalah kerana persepsi peminat tentang peribadi Mawi sendiri, yang ramai berpendapat,
adalah perlakuan yang biasa atau 'normal bloke' dalam masyarakat Malaysia. Akan tetapi persepsi tidak semestinya benar, kerana ianya hanyalah persepsi. Tetapi 'perception is real in the eye of the be-holder'.
Apa yang mungkin berlaku nanti adalah mungkin persepsi ini tidak tepat, dan apabila ini berlaku, maka peminat akan kecewa, dan seterusnya melupakan tentang segala 'aura' yang ada pada Mawi.
Jadi, pada Mawi atau sesiapa sahaja, mereka yang diberikan kepercayaan dengan AFUNDI maka mereka haruslah melaksanakan amanah pengundi mereka, dan hidup didalam apa yang saya katakan 'societal perception', kerana hanya dengan ini dia akan dapat memuaskan hati peminatnya, walaupun pada dasarnya mungking itu bukan diri dia yang sebenar...
Apalah yang hendak saya katakan lagi? Mungkin ada perasaan yang terguris, mungkin juga ada perasaan tidak puas hati. Seperti yang telah saya perjelaskan, dan saya juga telah memohon maaf diatas penggunaan kata2 yang agak kasar itu dan pendapat saya yang agak kontrovesi itu.
Tetapi, cubalah anda bayangkan, jika sesetengah dari kita berpendapat kata2 saya agak kasar, cubalah anda lihat blog2 AF yang lain, yang lenggok bahasanya hingga ke dalam baju.
Tak salah berselisih pendapat.. yang salahnya hanya bila pihak yang satu lagi tidak dapat menerima perselisihan pendapat pihak yang lain.....
Maka apa yang terjadi adalah dia akan terus memekakkan telinganya dan memejamkan matanya kepada pihak yang satu lagi...
Ok, kita lupakan isu itu, dan saya ingin menyentuh tentang perception atau persepsi. Dr Love ada membincangkan tentang perception pada sesi motivasi beliau bersama pelajar2.
Apa yang ingin saya tambah disini adalah tentang persepsi peminat tentang seseorang pelajar AF itu sendiri.
Apa sebenarnya yang kita lihat pada pelajar kegemaran kita? Apa yang kita mahukan daripada mereka?
Ini akan menjawab soalan ramai orang tentang mengapa Mawi mendapat undian yang amat tinggi, walaupun pencapaiannya agak sederhana.
Ini adalah kerana persepsi peminat tentang peribadi Mawi sendiri, yang ramai berpendapat,
adalah perlakuan yang biasa atau 'normal bloke' dalam masyarakat Malaysia. Akan tetapi persepsi tidak semestinya benar, kerana ianya hanyalah persepsi. Tetapi 'perception is real in the eye of the be-holder'.
Apa yang mungkin berlaku nanti adalah mungkin persepsi ini tidak tepat, dan apabila ini berlaku, maka peminat akan kecewa, dan seterusnya melupakan tentang segala 'aura' yang ada pada Mawi.
Jadi, pada Mawi atau sesiapa sahaja, mereka yang diberikan kepercayaan dengan AFUNDI maka mereka haruslah melaksanakan amanah pengundi mereka, dan hidup didalam apa yang saya katakan 'societal perception', kerana hanya dengan ini dia akan dapat memuaskan hati peminatnya, walaupun pada dasarnya mungking itu bukan diri dia yang sebenar...
Monday, July 18, 2005
Penulis Mestilah Bertanggungjawab
Terima kasih kerana memberikan komen2 yang saya anggap sangat baik. Memang dalam 2 posting yg lepas saya menggunakan bahasa yang agak kasar. Saya mohon maaf.
Jika ada yg terasa hati... juga saya mohon maaf.
Tujuan saya menulis, bukan untuk please pembaca saya, tetapi lebih kpd menasihati mereka. Yang penting bagi saya ialah, setiap dari kita mestilah bertanggungjawab kepada apa yang kita tulis.
Itulah yang hendak saya sampaikan. Setiap apa yang kita tulis mestilah berdasarkan pemerhatian dan kajian yang sepatutnya, supaya kita tidak dibayangi dengan perasaan marah dan hasad.
Saya amat risau jika semua orang menulis dengan mengikut perasaan dan seterusnya memberikan satu influence yang tidak baik kpd pembaca.
Sebagai abang saya hanya ingin menasihati sahaja... ingatlah
'Sometimes when we are busy with our thoughts, we tend to forget about the feeling of people around us'
Maka peganglah Suratul Asr... yang membawa maksud:
'Demi Masa, sesunguhnya manusia itu akan sentiasa berada dalam kerugian..kecuali mereka yang menyeru kepada kebaikan dan mereka yang menegakkan Hak...'
Wassalam...
Jika ada yg terasa hati... juga saya mohon maaf.
Tujuan saya menulis, bukan untuk please pembaca saya, tetapi lebih kpd menasihati mereka. Yang penting bagi saya ialah, setiap dari kita mestilah bertanggungjawab kepada apa yang kita tulis.
Itulah yang hendak saya sampaikan. Setiap apa yang kita tulis mestilah berdasarkan pemerhatian dan kajian yang sepatutnya, supaya kita tidak dibayangi dengan perasaan marah dan hasad.
Saya amat risau jika semua orang menulis dengan mengikut perasaan dan seterusnya memberikan satu influence yang tidak baik kpd pembaca.
Sebagai abang saya hanya ingin menasihati sahaja... ingatlah
'Sometimes when we are busy with our thoughts, we tend to forget about the feeling of people around us'
Maka peganglah Suratul Asr... yang membawa maksud:
'Demi Masa, sesunguhnya manusia itu akan sentiasa berada dalam kerugian..kecuali mereka yang menyeru kepada kebaikan dan mereka yang menegakkan Hak...'
Wassalam...
Sunday, July 17, 2005
Tentang Pengkritik Amatur
Letihlah bila tengok blog2 yang menulis tentang rancangan AF3 siap dengan kritikan2 mereka tentang persembahan. Apa kelayakan dan pengalaman penulis2 blog ini didalam memberikan kritikan dan pandangan mereka. Yang sedih dan kelakar, siap dengan rating lagi, saya nak Tanya rating tu atas dasar apa dik?
Mana datangnya markah2 dan peratusan awak tu semua, atas sedap dengar kat telinga ke atas perasaan aje. Kadang2 mengalahkan juri pro bintang RTM pulak.
Yang saya lihat semuanya main pakai hantam dan ikut perasaan aje, kalau setakat komen tu tak pa la, nie siap markah. Come on lah dik, blog awak tu ramai yang baca, sedikit sebanyak akan mempengaruhi pemikiran pembaca! Sanggup ke nanti jawab kat akhirat, bila bagi judgement yang silap?
Saya faham, bila mereka berkata, ini untuk saya aje atau this is my blog, so I can write according to my liking, iya ke? Bila dah tulis kat internet tu mestilah ada yang baca kan?
Tak boleh ke kita merasa yang adalah tanggungjawa kita menulis dengan perasaan hormat kat orang lain. Saya tak kata saya baik, tapi semua tulisan saya, mengajak pembaca saya berfikir tentang sesuatu perkara.
Saya pun dah kena ban kat certain blog, saya pun tak kisah, sebab bagi saya mereka tak lebih dari anak2 hingusan yang baru nak mengenal erti kehidupan… jadi saya maafkan je la.
Anda adalah blogger yang saya maksudkan jika anda
Mana datangnya markah2 dan peratusan awak tu semua, atas sedap dengar kat telinga ke atas perasaan aje. Kadang2 mengalahkan juri pro bintang RTM pulak.
Yang saya lihat semuanya main pakai hantam dan ikut perasaan aje, kalau setakat komen tu tak pa la, nie siap markah. Come on lah dik, blog awak tu ramai yang baca, sedikit sebanyak akan mempengaruhi pemikiran pembaca! Sanggup ke nanti jawab kat akhirat, bila bagi judgement yang silap?
Saya faham, bila mereka berkata, ini untuk saya aje atau this is my blog, so I can write according to my liking, iya ke? Bila dah tulis kat internet tu mestilah ada yang baca kan?
Tak boleh ke kita merasa yang adalah tanggungjawa kita menulis dengan perasaan hormat kat orang lain. Saya tak kata saya baik, tapi semua tulisan saya, mengajak pembaca saya berfikir tentang sesuatu perkara.
Saya pun dah kena ban kat certain blog, saya pun tak kisah, sebab bagi saya mereka tak lebih dari anak2 hingusan yang baru nak mengenal erti kehidupan… jadi saya maafkan je la.
Anda adalah blogger yang saya maksudkan jika anda
Merasakan rancangan hiburan yang dicampurkan penyampaiannya didalam bahasa Inggeris adalah lebih standard daripada rancangan yang dikendalikan dalam bahasa melayu.
Kalau penyanyi itu penyanyi nasyid, maka tak akan mencapai status urban dan tidak wajar di nobatkan sebagai juara apa rancangan sekalipun.
Kalau tak fasih berbahasa Inggeris maka tidak akan dapat maju ke peringkat antarabangsa, walaupun ABBA pada mulanya langsung tak faham English, hanya sehingga 10 tahun baru lepas mereka terkenal baru fasih bahasa Inggeris.
Menggunakan kepandaian berintenet dan berblog untuk memaki peserta yang dianggap kampong atau tak urban semata-semata untuk menegakkan hujah mereka, kerana mereka tahu orang kampong tak pandai buat blog.
Memberikan komen dan kritikan tentang mutu dan peningkatan pelajar-pelajar rancangan hiburan reality walaupun pada dasarnya mereka pun tak beberapa tahu tentang muzik.
Seboleh-bolehnya menidakkan pilihan silent majority dengan mengelarkan mereka sebagai orang yang tak tahu menilai muzik, mereka ajalah yang pandai menilai, hanya kerana mereka urban.
Thursday, July 14, 2005
Pengkritik...oohhh pengkritik
Apa lagi saya boleh katakan tentang Reality Show di Malaysia? Tentang pelajar-pelajar, guru-guru, peminat dan penerbit. Ohhhh… saya lupa pengkritik.
Ya, hari ni saya nak cakap pasal pengkritik. Jika pengkritik ada hak untuk mengkritik, maka dia juga berhak menerima kritik. Kenapa saya katakan begitu? Ini kerana saya concerned tentang kritikan2 yang diberikan oleh mereka, adakah membawa kepada kebaikan atau kemudaratan kepada pelajar yang menerima kritik.
Lihat saja di Malaysian Idol, kadang2 kita bingung tentang benchmark yang diletakkan oleh Roslan, Gee ataupun Paul Moss pada peserta-peserta MI. Come on, Gee was not as credible as Paula Abdul, she was of an average singer, Roslan, if not because of Sheila, he is a nobody. (Jika RA boleh memberi kritikan, dia juga mesti boleh menerima kritikan, that’s the rule).
Saya secara peribadi tidak nampak apa keistimewaan pada Paul Moss, adakah hanya kerana dia orang puteh maka dia dipilih sebagai pengkritik, apakah sumbangan Paul terhadap industri muzik tempatan kalau dibandingkan dengan nama-nama besar seperti Manan Ngah atau Khairil Johari Johar?
Kenapa saya ambil contoh MI, ini kerana ketiga2 mereka adalah pengkritik tetap, sudah 2 musim, dan masih MI seperti rancangan 2nd rater. Itulah kesudahannya jika kita tidak berhati-hati menjaga mutu rancangan kita seperti yang terjadi pada MI. Dan mungkin MI ni hanya untuk orang-orang Bandar, jadi makcik2 dan pakcik2 tak lah tengok sangat sebab malas nak faham Bahasa Inggeris.
The basic rules is, kalau nak kritik kena tahu apa yang nak dikritik, mesti tahu competencies, dan components or behaviours of the competencies, kemudian baru boleh bagi constructive criticism. Baru namanya pengkritik yang bertanggungjawab.
What about AF? Macam mana penilaian pelajar2 mereka oleh pengkritik2 jemputan, jangan sebut KK lah, hanya kerana KK ni I dah discount awal2 sebab dia duduk tu atas platform Astro. Jadi macam wakil Astro lah. I really doubt her competencies, other than to balance out dan mengingatkan pengkritik yang lain yang mereka ini hanya student… lagi comel.. lagi handsome..lagi bagus…
Persoalannya adakah pengkritik2 ini ada satu benchmark untuk menilai persembahan pelajar pada malam konsert, atau main hantam saja? Itu yang merunsingkan kita. Kualiti kritikan mesti ada, supaya kritikan dapat membaiki mutu persembahan pelajar.
Kritikan mereka penting untuk memajukan industri. Mereka mewakili industri sebenarnya. Yang menjadi persoalan, apakah competencies yang perlu ada untuk jadi a singer? Kalau tak ada, industri kena define, kalaupun Astro kena tolong industri define kan. Baru kita tahu, kelebihan, kekurangan pelajar-pelajar secara khusus, dan baru boleh kita close the gap in the competencies. Kemudian baru industri boleh maju!
Dan barulah orang2 akan mula beli album, kerana album berkualiti dan tengok wayang kita, kerana wayang ada mutu dan pelakon ada penghayatan. Nilai2 komersial dan artistic perlu diseimbangkan, baru industri boleh maju.
Yang kita lihat sekarang ini, kebanyakan pengkritik nak jadi macam Simon dalam American Idol, guna personal attack. Kita kena ingat, Simon tu, pasal dia ada share dalam rancangan tu, jadi dia tak boleh kena buang… sebab tu dia ikut suka bapak dia aje.
Wassalam.
Ya, hari ni saya nak cakap pasal pengkritik. Jika pengkritik ada hak untuk mengkritik, maka dia juga berhak menerima kritik. Kenapa saya katakan begitu? Ini kerana saya concerned tentang kritikan2 yang diberikan oleh mereka, adakah membawa kepada kebaikan atau kemudaratan kepada pelajar yang menerima kritik.
Lihat saja di Malaysian Idol, kadang2 kita bingung tentang benchmark yang diletakkan oleh Roslan, Gee ataupun Paul Moss pada peserta-peserta MI. Come on, Gee was not as credible as Paula Abdul, she was of an average singer, Roslan, if not because of Sheila, he is a nobody. (Jika RA boleh memberi kritikan, dia juga mesti boleh menerima kritikan, that’s the rule).
Saya secara peribadi tidak nampak apa keistimewaan pada Paul Moss, adakah hanya kerana dia orang puteh maka dia dipilih sebagai pengkritik, apakah sumbangan Paul terhadap industri muzik tempatan kalau dibandingkan dengan nama-nama besar seperti Manan Ngah atau Khairil Johari Johar?
Kenapa saya ambil contoh MI, ini kerana ketiga2 mereka adalah pengkritik tetap, sudah 2 musim, dan masih MI seperti rancangan 2nd rater. Itulah kesudahannya jika kita tidak berhati-hati menjaga mutu rancangan kita seperti yang terjadi pada MI. Dan mungkin MI ni hanya untuk orang-orang Bandar, jadi makcik2 dan pakcik2 tak lah tengok sangat sebab malas nak faham Bahasa Inggeris.
The basic rules is, kalau nak kritik kena tahu apa yang nak dikritik, mesti tahu competencies, dan components or behaviours of the competencies, kemudian baru boleh bagi constructive criticism. Baru namanya pengkritik yang bertanggungjawab.
What about AF? Macam mana penilaian pelajar2 mereka oleh pengkritik2 jemputan, jangan sebut KK lah, hanya kerana KK ni I dah discount awal2 sebab dia duduk tu atas platform Astro. Jadi macam wakil Astro lah. I really doubt her competencies, other than to balance out dan mengingatkan pengkritik yang lain yang mereka ini hanya student… lagi comel.. lagi handsome..lagi bagus…
Persoalannya adakah pengkritik2 ini ada satu benchmark untuk menilai persembahan pelajar pada malam konsert, atau main hantam saja? Itu yang merunsingkan kita. Kualiti kritikan mesti ada, supaya kritikan dapat membaiki mutu persembahan pelajar.
Kritikan mereka penting untuk memajukan industri. Mereka mewakili industri sebenarnya. Yang menjadi persoalan, apakah competencies yang perlu ada untuk jadi a singer? Kalau tak ada, industri kena define, kalaupun Astro kena tolong industri define kan. Baru kita tahu, kelebihan, kekurangan pelajar-pelajar secara khusus, dan baru boleh kita close the gap in the competencies. Kemudian baru industri boleh maju!
Dan barulah orang2 akan mula beli album, kerana album berkualiti dan tengok wayang kita, kerana wayang ada mutu dan pelakon ada penghayatan. Nilai2 komersial dan artistic perlu diseimbangkan, baru industri boleh maju.
Yang kita lihat sekarang ini, kebanyakan pengkritik nak jadi macam Simon dalam American Idol, guna personal attack. Kita kena ingat, Simon tu, pasal dia ada share dalam rancangan tu, jadi dia tak boleh kena buang… sebab tu dia ikut suka bapak dia aje.
Wassalam.
Wednesday, July 13, 2005
Asrul yang effektif....
Lately, ada banyak kedengaran komen tentang sikap dan nilai professional Asrul sebagai seorang Resident Adviser, kononnya Asrul ni kaki cucuk, gemar mempadankan pelajar ini dengan pelajar itu dan sebagainya.
Dari observation saya, Asrul bolehlah saya golongkan sebagai seorang executioner yang terbaik dalam sejarah AF. Mengapa saya katakan begitu?
Perkara pertama yang kita perlu faham adalah strategi perniagaan Astro dan AF. Ini adalah siri ketiga AF di tayangkan di Malaysia, Cuma kurang 1 siri kurang dari La Academia, siri AF yang asalnya dari Mexico.
Didalam siri yang pertama, penonton diajarkan tentang konsep AF, dan ianya masih lagi dalam apa yang kita panggil understanding of the concept.
Siri yang kedua adalah re-enforcement of the concept, dimana penonton diperkukuhkan fahaman mereka tentang konsep AF, dan juga bagi mengajar penonton2 baru tentang apa itu AF.
Dan AF3 adalah, full commercialization of the program, dimana, pada ,masa ini AF mestilah disuntik dengan perkara atau isu2 yang diharapkan boleh membawa kontrovesi dan seterusnya meneruskan kesetiaan penonton tentang kesudahan sesuatu kontrovesi tersebut. Tetapi kontrovesi ini mestilah yang boleh dikawal oleh penerbit.
Ini adalah perkara2 yang common didalam semua soap opera, terutamanya soap opera dari Negara Latin Amerika dan Filipina.
Masih ingatkah kita pada cerita Betty atau cerita tagalong Kia Tagal.
Asrul adalah conduit kepada penerbit AF dan Astro didalam menimbulkan kontrovesi-kontrovesi yang pada dasarnya akan menyentuh seseorang peserta yang seterusnya akan mendapat reaksi penyokong dan pengundi peserta itu. Ini akan meningkatkan lagi kontrovesi AF ditambah dengan elemen-elemen kejutan2 yang lain, secara langsung akan meningkatkan rating AF3.
Perkara kedua yang perlu kita fahami adalah kerana ini adalah siri ketiga AF, maka para peserta juga sudah punya strategi yang mereka rancang untuk mengekalkan mereka hingga ke peringkat akhir.
Adalah agak mustahil jika kita menafikan yang pelajar juga punya strategi mereka sendiri. Mereka telah lihat bagaimana Liza berjaya ke akhir kerana hubungannya yang rapat dengan Vince, Nana berjaya popular kerana sifatnya yang gete dan mengada-gada dan Adam berjaya kerana idola nya KRU dan yang paling terbaru peratusan Amylea naik mendadak kerana tragedy buah epalnya di dalam diari.
Apakah semua ini tidak menyedarkan pelajar2 AF3. Agak mustahil untuk berkata tidak. Tetapi adakah Astro dan penerbit akan membiarkan strategi2 ini dilaksanakan. Kita lihat isu Ekin dan Mawi. Ekin menaruh harapan agar dia akan dikasihani peminat dan golongan yang tidak mengundi Mawi agar memberikan undian kepadanya. Ekin memang dikenali sebagai seorang yang suka buat iklan, atau menangis.
Tetapi penerbit tidak merestui strategi Ekin, dan 'wahyu' terus di sampaikan agar Asrul melaporkan perkara ini ke pihak pengetua. Motifnya hanya satu, supaya strategi Ekin terus terhenti si situ. Perbincangan pula menjurus kepada sikap Ekin yang tidak serius didalam sesi pembelajaran. Seterusnya disiarkan juga sesi M.Nasir dan Mawi, dan Mawi diberikan peluang untuk menjelaskan ceritan yang sebenarnya. Semua ini bertujuan untuk mematikan strategi Ekin untuk meraih undi simpati. Kasihan Ekin. Tetapi undi simpati datang dari dalam perasaan penonton dan bukan boleh diminta2.
Jadi pada saya Asrul dalah seorang RA yang paling effective (pada pandangan penerbit) kerana berjaya memainkan peranannya sebagai The Mole dengan baik, disamping membenteras strategi2 yang mungkin ada pada peserta2 AF3 ini.
Dari observation saya, Asrul bolehlah saya golongkan sebagai seorang executioner yang terbaik dalam sejarah AF. Mengapa saya katakan begitu?
Perkara pertama yang kita perlu faham adalah strategi perniagaan Astro dan AF. Ini adalah siri ketiga AF di tayangkan di Malaysia, Cuma kurang 1 siri kurang dari La Academia, siri AF yang asalnya dari Mexico.
Didalam siri yang pertama, penonton diajarkan tentang konsep AF, dan ianya masih lagi dalam apa yang kita panggil understanding of the concept.
Siri yang kedua adalah re-enforcement of the concept, dimana penonton diperkukuhkan fahaman mereka tentang konsep AF, dan juga bagi mengajar penonton2 baru tentang apa itu AF.
Dan AF3 adalah, full commercialization of the program, dimana, pada ,masa ini AF mestilah disuntik dengan perkara atau isu2 yang diharapkan boleh membawa kontrovesi dan seterusnya meneruskan kesetiaan penonton tentang kesudahan sesuatu kontrovesi tersebut. Tetapi kontrovesi ini mestilah yang boleh dikawal oleh penerbit.
Ini adalah perkara2 yang common didalam semua soap opera, terutamanya soap opera dari Negara Latin Amerika dan Filipina.
Masih ingatkah kita pada cerita Betty atau cerita tagalong Kia Tagal.
Asrul adalah conduit kepada penerbit AF dan Astro didalam menimbulkan kontrovesi-kontrovesi yang pada dasarnya akan menyentuh seseorang peserta yang seterusnya akan mendapat reaksi penyokong dan pengundi peserta itu. Ini akan meningkatkan lagi kontrovesi AF ditambah dengan elemen-elemen kejutan2 yang lain, secara langsung akan meningkatkan rating AF3.
Perkara kedua yang perlu kita fahami adalah kerana ini adalah siri ketiga AF, maka para peserta juga sudah punya strategi yang mereka rancang untuk mengekalkan mereka hingga ke peringkat akhir.
Adalah agak mustahil jika kita menafikan yang pelajar juga punya strategi mereka sendiri. Mereka telah lihat bagaimana Liza berjaya ke akhir kerana hubungannya yang rapat dengan Vince, Nana berjaya popular kerana sifatnya yang gete dan mengada-gada dan Adam berjaya kerana idola nya KRU dan yang paling terbaru peratusan Amylea naik mendadak kerana tragedy buah epalnya di dalam diari.
Apakah semua ini tidak menyedarkan pelajar2 AF3. Agak mustahil untuk berkata tidak. Tetapi adakah Astro dan penerbit akan membiarkan strategi2 ini dilaksanakan. Kita lihat isu Ekin dan Mawi. Ekin menaruh harapan agar dia akan dikasihani peminat dan golongan yang tidak mengundi Mawi agar memberikan undian kepadanya. Ekin memang dikenali sebagai seorang yang suka buat iklan, atau menangis.
Tetapi penerbit tidak merestui strategi Ekin, dan 'wahyu' terus di sampaikan agar Asrul melaporkan perkara ini ke pihak pengetua. Motifnya hanya satu, supaya strategi Ekin terus terhenti si situ. Perbincangan pula menjurus kepada sikap Ekin yang tidak serius didalam sesi pembelajaran. Seterusnya disiarkan juga sesi M.Nasir dan Mawi, dan Mawi diberikan peluang untuk menjelaskan ceritan yang sebenarnya. Semua ini bertujuan untuk mematikan strategi Ekin untuk meraih undi simpati. Kasihan Ekin. Tetapi undi simpati datang dari dalam perasaan penonton dan bukan boleh diminta2.
Jadi pada saya Asrul dalah seorang RA yang paling effective (pada pandangan penerbit) kerana berjaya memainkan peranannya sebagai The Mole dengan baik, disamping membenteras strategi2 yang mungkin ada pada peserta2 AF3 ini.
Tuesday, July 12, 2005
Cuti sakit
Sorry for not updating my blog. I am down with viral fever with high temp for the last 3 days. I hope to write on af3's student strategies. Hope I will get well soon.
Friday, July 08, 2005
Ohh Amylea... Ohh AF
Saya amat tertarik kepada diari AF tempuh hari yang ada menunjukkan Amylea telah teruk dikritik oleh rakan-rakan pelajarnya, sehingga menyebabkan Amylea menangis dengan teruk sekali. Buruk sangat ke perangai Amylea hingga dia diperlakukan begitu?
Atau adakah Amylea tidak pandai bergaul sehingga rakan-rakan pelajarnya merasakan beliau perlu sangat di perbetulkan. Apakah peranan yang dimainkan oleh Asrul? Apakah reaksi penyokong-penyokong Amylea di luar sana?
Semua ini menjemput reaksi yang sangat menarik, kadangkala saya akan bertanya, kalau terjadi pada Mawi, mahu havoc satu Malaya mungkin.
Tetapi semua ini asam garam dalam program realiti. Puak dan pakatan adalah mainan sesebuah rancangan seperti ini. Yang jadi mangsanya siapa? Ibubapa Amylea saya harap jangan melatah, kerana ini hanyalah mainan dunia hiburan. Jika anda merestui Amylea untuk berada di AF ini, anda harus pasrah insiden-insiden ini, kerana ini hanya seperatus daripada apa yang ada di dunia realiti luar sana.
Insiden Amylea walaupun sensasi tetapi tidaklah sehebat sesi mengutuk sesetengah pelajar oleh sebahagian pengundi dan penonton yang entah mengapa ada sifat kurang senang pada kebolehan mereka. Hanya kerana pelajar kegemaran mereka memperolehi undi yang kecil, atau tersingkir, mereka bersifat agresif.
Saya berasa hairan dengan ragam-ragam penonton yang sebegini , yang pada mulanya saya anggap sebagai golongan urban dan educated, tetapi akhirnya berlagak seperti anak-anak monyet yang ibunya mati dibunuh pemburu. Apalah salahnya pelajar-pelajar itu? Sehingga dihinakan seperti begitu.
Tapi pada saya mereka ini hanyalah minoriti, kerana pada kiraan undian mereka tidaklah sebesar mana pun. Tetapi yang merunsingkan saya adalah kerana mereka ini is so called urban society telah berjaya menggunakan blog-blog dan forum-forum untuk memperkecilkan sesetengah pelajar di dalam rancangan realiti ini. Apatah lagi mereka juga berjaya menanam penyakit benci terhadap seseorang pelajar yang mereka kurang gemari.
Where are we heading to? adakah kita selesa dengan budaya keji-mengeji, ejek-mengejek dan maki-memaki. Adakah kepandaian kita dalam bidang penulisan dan IT harus digunakan untuk sesi sindir-menyindir antara satu sama lain?
Hujah yang selalu diberikan oleh mereka ini adalah mereka hanya mempertahankan diri diatas kefanatikan penyokong-penyokong pelajar. Jadi kefanatikan penyokong pelajar akan menhalalkan kutukan-kutukan peribadi terhadap sesetengah pelajar?
Saya ingin berkongsi satu cerita dengan pembaca sekelian, tentang 2 pengembara yang mengembara kesebuah kawasan pergunungan di Himalaya.
Ceritanya begini.
Ada seorang pengembara yang berasal dari sebuah negara di barat. Pengembaraan dia membawa dia ke sebuah kawasan di Himalaya. Dalam perjalanan dia turun dari sebuah kampung di kawasan pergunungan menuju ke sebuah kawasan pendalaman di bawah, dia telah bertemu dengan seorang tua. Lalu pengembara itu bertanya kepada orang tu itu, wahai orang tua, bagaimanakah keadaan kampung dikawasan bawah pendalam itu, bagaimanakah orang-orang di sana.
Lalu, jawab orang tua itu ‘bagaimanakah perangai-perangai orang di kampung diatas’, lalu jawab pengembara, ‘orang-orang disana semuanya sombong-sombong, dan langsung tidak menyukai saya’. Lalu balas orang tua itu, ‘jika begitu, maka orang-orang dibawah sana juga beperangai begitu.’
Maka baliklah pemgembara itu, tanpa singgah ke kampung di pendalaman.
Selang beberapa bulan selepas itu datang pula seorang lagi pemgembara, dalam perjalanan dari kampung atas menuju ke kampung bawah. Maka dia pun bertanya kepada orang tua yang sama.
‘Wahai orang tua, bagaimanakah perangai orang-orang dikampung dibawah’, lalu jawab orang tua itu ‘bagaimanakah perangai-perangai orang di kampung diatas’, lalu jawab pengembara, ‘orang-orang disana semuanya baik-baik belaka, sangat menyanyang dan mereka menangis apabila saya mahu pulang’. Lalu balas orang tua itu, ‘jika begitu, maka orang-orang dibawah sana juga beperangai begitu.’
Maka dengan hati yang riang, pemgembara itu terus menuju ke kampong bawah.
Jadi, kita fikirkan lah kerana, memetik kata Datuk Dr. Fadzilah Kamsah, ‘Apa yang datang kedalam hati dan perasaan kita, bergantung kepada apa yang telah kita berikan pada orang lain’.
Moga kita beroleh sedikit kesedaran.
Atau adakah Amylea tidak pandai bergaul sehingga rakan-rakan pelajarnya merasakan beliau perlu sangat di perbetulkan. Apakah peranan yang dimainkan oleh Asrul? Apakah reaksi penyokong-penyokong Amylea di luar sana?
Semua ini menjemput reaksi yang sangat menarik, kadangkala saya akan bertanya, kalau terjadi pada Mawi, mahu havoc satu Malaya mungkin.
Tetapi semua ini asam garam dalam program realiti. Puak dan pakatan adalah mainan sesebuah rancangan seperti ini. Yang jadi mangsanya siapa? Ibubapa Amylea saya harap jangan melatah, kerana ini hanyalah mainan dunia hiburan. Jika anda merestui Amylea untuk berada di AF ini, anda harus pasrah insiden-insiden ini, kerana ini hanya seperatus daripada apa yang ada di dunia realiti luar sana.
Insiden Amylea walaupun sensasi tetapi tidaklah sehebat sesi mengutuk sesetengah pelajar oleh sebahagian pengundi dan penonton yang entah mengapa ada sifat kurang senang pada kebolehan mereka. Hanya kerana pelajar kegemaran mereka memperolehi undi yang kecil, atau tersingkir, mereka bersifat agresif.
Saya berasa hairan dengan ragam-ragam penonton yang sebegini , yang pada mulanya saya anggap sebagai golongan urban dan educated, tetapi akhirnya berlagak seperti anak-anak monyet yang ibunya mati dibunuh pemburu. Apalah salahnya pelajar-pelajar itu? Sehingga dihinakan seperti begitu.
Tapi pada saya mereka ini hanyalah minoriti, kerana pada kiraan undian mereka tidaklah sebesar mana pun. Tetapi yang merunsingkan saya adalah kerana mereka ini is so called urban society telah berjaya menggunakan blog-blog dan forum-forum untuk memperkecilkan sesetengah pelajar di dalam rancangan realiti ini. Apatah lagi mereka juga berjaya menanam penyakit benci terhadap seseorang pelajar yang mereka kurang gemari.
Where are we heading to? adakah kita selesa dengan budaya keji-mengeji, ejek-mengejek dan maki-memaki. Adakah kepandaian kita dalam bidang penulisan dan IT harus digunakan untuk sesi sindir-menyindir antara satu sama lain?
Hujah yang selalu diberikan oleh mereka ini adalah mereka hanya mempertahankan diri diatas kefanatikan penyokong-penyokong pelajar. Jadi kefanatikan penyokong pelajar akan menhalalkan kutukan-kutukan peribadi terhadap sesetengah pelajar?
Saya ingin berkongsi satu cerita dengan pembaca sekelian, tentang 2 pengembara yang mengembara kesebuah kawasan pergunungan di Himalaya.
Ceritanya begini.
Ada seorang pengembara yang berasal dari sebuah negara di barat. Pengembaraan dia membawa dia ke sebuah kawasan di Himalaya. Dalam perjalanan dia turun dari sebuah kampung di kawasan pergunungan menuju ke sebuah kawasan pendalaman di bawah, dia telah bertemu dengan seorang tua. Lalu pengembara itu bertanya kepada orang tu itu, wahai orang tua, bagaimanakah keadaan kampung dikawasan bawah pendalam itu, bagaimanakah orang-orang di sana.
Lalu, jawab orang tua itu ‘bagaimanakah perangai-perangai orang di kampung diatas’, lalu jawab pengembara, ‘orang-orang disana semuanya sombong-sombong, dan langsung tidak menyukai saya’. Lalu balas orang tua itu, ‘jika begitu, maka orang-orang dibawah sana juga beperangai begitu.’
Maka baliklah pemgembara itu, tanpa singgah ke kampung di pendalaman.
Selang beberapa bulan selepas itu datang pula seorang lagi pemgembara, dalam perjalanan dari kampung atas menuju ke kampung bawah. Maka dia pun bertanya kepada orang tua yang sama.
‘Wahai orang tua, bagaimanakah perangai orang-orang dikampung dibawah’, lalu jawab orang tua itu ‘bagaimanakah perangai-perangai orang di kampung diatas’, lalu jawab pengembara, ‘orang-orang disana semuanya baik-baik belaka, sangat menyanyang dan mereka menangis apabila saya mahu pulang’. Lalu balas orang tua itu, ‘jika begitu, maka orang-orang dibawah sana juga beperangai begitu.’
Maka dengan hati yang riang, pemgembara itu terus menuju ke kampong bawah.
Jadi, kita fikirkan lah kerana, memetik kata Datuk Dr. Fadzilah Kamsah, ‘Apa yang datang kedalam hati dan perasaan kita, bergantung kepada apa yang telah kita berikan pada orang lain’.
Moga kita beroleh sedikit kesedaran.
Wednesday, July 06, 2005
Apa yang positif tentang AF... Jika ada.....
Terlebih dahulu, saya ingin memohon maaf sekiranya postings saya yang lepas (dan mungkin yang akan datang juga) mengunakan tata-bahasa, nahu mahupun ejaan-ejaan Bahasa Melayu yang agak tunggang langgang. Mungkin kerana, kurangnya latihan-latihan penulisan dalam bahasa ibunda sendiri telah menyebabkan banyak kesilapan penulisan yang ketara.
Terlebih dahulu, saya amat terharu apabila sultanmuzaffar, tuan-punya blog sultanmuzaffar yang amat terkenal dan berpengaruh telah meninggalkan komen pada penulisan saya yang lepas, dan mencadangkan saya agar menulis tentang peningkatan pelajar-pelajar af3.
Bukan saya tak mahu melakukannya, tetapi ulasan-ulasan seperti itu memerlukan sedikit sebanyak pengetahuan teknikal, yang memang saya akui saya tak punya.
Saya lebih selesa menulis pendapat saya secara makro, dan menulis tentang pencapaian program reality ini secara am daripada memberi komen yang khusus. Saya lebih berminat mengulas tentang achievement indistri muzik di Malaysia secara am, daripada melayan satu program yang memang di cipta untuk menimbulkan kontrovesi, kejutan2 yang saya rasa membosankan dan secara amnya agak lebih kepada entertainment and profits oriented rather than building competencies for performers (jika dilihat dari pandangan penyiar)
Walaupunpun begitu saya dapat merasakan program ini adalah menghiburkan dan terdapat juga elemen-elemen positif yang dapat ditanam didalam kehidupan kita seharian. Elemen seperti nilai persahabatan, nilai tentang survival kehidupan dan pentingnya keluhuran hati didalam berkawan serta kerja kumpulan.
Malangnya, elemen-elemen seperti ini tidak disedari oleh penonton, kerana ketaksuban penonton tentang, suara siapa yang paling sedap, yang paling cute dan sebagainya. Tapi itulah yang dimahukan oleh penonton, dan itulah yang di hidangkan kepada mereka oleh astro.
Didalam melakukan ini, Astro mendapat keuntungan dan mileage yang cukup baik, mendahului lain-lain rancangan yang serupa. Good work Astro!
Bagi saya af ini disamping satu medan melahirkan penghibur yang berbakat tetapi ia juga hanya satu rancangan hiburan, sama seperti explorace dan survival. Cuma yang membezakan af daripada yang lain adalah juara af ini lebih glamour, rakaman lagu dan hadiah pemenang yang agak lumayan.
Seperti apa yang dikatakan of Cikgu Ee, beliau juga mungking akan menyertai af jika berpeluang melakukannya.
Terlebih dahulu, saya amat terharu apabila sultanmuzaffar, tuan-punya blog sultanmuzaffar yang amat terkenal dan berpengaruh telah meninggalkan komen pada penulisan saya yang lepas, dan mencadangkan saya agar menulis tentang peningkatan pelajar-pelajar af3.
Bukan saya tak mahu melakukannya, tetapi ulasan-ulasan seperti itu memerlukan sedikit sebanyak pengetahuan teknikal, yang memang saya akui saya tak punya.
Saya lebih selesa menulis pendapat saya secara makro, dan menulis tentang pencapaian program reality ini secara am daripada memberi komen yang khusus. Saya lebih berminat mengulas tentang achievement indistri muzik di Malaysia secara am, daripada melayan satu program yang memang di cipta untuk menimbulkan kontrovesi, kejutan2 yang saya rasa membosankan dan secara amnya agak lebih kepada entertainment and profits oriented rather than building competencies for performers (jika dilihat dari pandangan penyiar)
Walaupunpun begitu saya dapat merasakan program ini adalah menghiburkan dan terdapat juga elemen-elemen positif yang dapat ditanam didalam kehidupan kita seharian. Elemen seperti nilai persahabatan, nilai tentang survival kehidupan dan pentingnya keluhuran hati didalam berkawan serta kerja kumpulan.
Malangnya, elemen-elemen seperti ini tidak disedari oleh penonton, kerana ketaksuban penonton tentang, suara siapa yang paling sedap, yang paling cute dan sebagainya. Tapi itulah yang dimahukan oleh penonton, dan itulah yang di hidangkan kepada mereka oleh astro.
Didalam melakukan ini, Astro mendapat keuntungan dan mileage yang cukup baik, mendahului lain-lain rancangan yang serupa. Good work Astro!
Bagi saya af ini disamping satu medan melahirkan penghibur yang berbakat tetapi ia juga hanya satu rancangan hiburan, sama seperti explorace dan survival. Cuma yang membezakan af daripada yang lain adalah juara af ini lebih glamour, rakaman lagu dan hadiah pemenang yang agak lumayan.
Seperti apa yang dikatakan of Cikgu Ee, beliau juga mungking akan menyertai af jika berpeluang melakukannya.
Tuesday, July 05, 2005
Membendung sentiment peminat... satu kupasan
Terima kasih saya ucapkan kepada elkapitan kerana memberi komen yang bernas terhadap tulisan saya tentang AF. Saya bukan lah fanatik AF, walaupun saya tahu dan aware tentang kewujudan rancangan tersebut. Dan saya juga bukanlah penyokong Mawi, walaupun seluruh keluarga saya (anak2 dan isteri adalah pengikut setia Mawi).
Saya terpanggil untuk memberikan komen saya tentang AF, dan komen saya adalah bersifat berkecuali dan sedayanya memberikan penonton dan pembaca satu pandangan dari perspektif yang berbeza.
Elkapitan (didalam komennya terhadap penulisan saya) mencadangkan/menjelaskan kemungkinan undian adalah bersifat sentiment, dan industri pada masa ini ingin membendung sentimen tersebut. Didalam membincangkan hal ini saya teringat kepada satu cerita tentang 4 orang buta dan seekor gajah.
Ceritanya bermula begini:
Didalam suatu negara, ada 4 orang buta yang bersahabat baik. Mereka selalu mendengar tentang kehebatan seekor haiwan yang bernama gajah, seperi yang diceritakan oleh rakan-rakan mereka yang celik. Jadi pada satu hari, mereka berempat bersetuju untuk pergi ke pasar untuk 'melihat' apakah kehebatan gajah itu yang sebenarnya.
Setibanya di pasar, dengan bantuan orang ramai disitu, maka 4 sahabat ini dibawa untuk memegang gajah tersebut. Mereka memegang gajah- kerana tidak dapat melihat. Pada mereka ini , pada mereka adalah cara terbaik untuk mengenali gajah yang hebat itu.
Orang buta yang pertama, telah memegang gajah tersebut di bahagian badan, seraya berkata: kawan2 ku, gajah ini tak ubah seperti sebuah dinding yang kuat, padat dan mampat, sebab itulah gajah ini hebat.
Maka terpegunlah 3 temannya yang lain. Sibuta yang kedua pula kerana terlalu excited, maju kehadapan dan terus memeluk kaki gajah yang besar dan kuat itu, lalu berkata: Gajah ni macam pokok yang kuat dan gagah sebenarnya.
Maka lebih terpegun dan terperanjatlah kawan2 nya yang lain.
Kerana tidak berpuas-hati dengan kenyataan 2 rakan yang berbeza itu, maka sibuta yang ketiga pun maju kehadapan seraya memegang belalai gajah tersebut. Dia berkata: Wahai kawan2 ku yang buta, gajah ini sebenarnya seperti seekor ular sawa yang besar.
Bila tiba giliran rakan mereka yang keempat, di dorong oleh rasa tidak puas hati tentang kenyataan rakan-rakannya tadi, mendorongkan dirinya merapati gajah itu - yang pada masa ini telah mula duduk ke tanah, lalu memegang gading gajah tersebut. Dia pun berkata: wahai kawan2 ku yang buta, gajah ini sebenarnya adalah seperi dua buah lembing yang tajam.
Persoalannya, apa hubungkait antara gajah dan AF3 ini? Dan lebih utama lagi apakah hubungan perpektif dan sentiment?
Untuk pengetahuan kita semua, sentiment dibina oleh perpektif kita tentang sesuatu isu. Bagaimana kita melihat sesuatu dipengaruhi oleh core values dan experience kita tentang sesuatu isu, seterusnya membina perpektif dan perception tentang sesuatu yag kita lihat.
Persoalanya disini, jika industri ingin membendung setiment pengundi, sentiment apakah yang sebenarnya yang ingin dibendung. Mari kita renungkan kata-kata Datuk Yusuf Haslam tentang filem-filemnya.
'Saya membuat filem yang ingin ditonton oleh orang ramai. '
Untuk berjaya industri hiburan mestilah mendengar apa yang dimahukan oleh peminat, kerana superiority is defined by the customers and not by the provider.
Untuk berjaya para pemain didalam industri mestilah boleh mendengar apa yang dimahukan oleh peminat, bukan menentukan apa yang mahu mereka berikan kepada mereka. Peminat atau pengguna ada hak untuk menentukan apa yang mereka mahu. Jika Malaysia tidak dapat melaksanakannya, Hollywood dan Bollywood boleh, jika itu berlaku, jangan salahkan peminat.
Maka jangan bendung apa yang peminat mahu, kerana itu akan membendung kita nanti.
Saya terpanggil untuk memberikan komen saya tentang AF, dan komen saya adalah bersifat berkecuali dan sedayanya memberikan penonton dan pembaca satu pandangan dari perspektif yang berbeza.
Elkapitan (didalam komennya terhadap penulisan saya) mencadangkan/menjelaskan kemungkinan undian adalah bersifat sentiment, dan industri pada masa ini ingin membendung sentimen tersebut. Didalam membincangkan hal ini saya teringat kepada satu cerita tentang 4 orang buta dan seekor gajah.
Ceritanya bermula begini:
Didalam suatu negara, ada 4 orang buta yang bersahabat baik. Mereka selalu mendengar tentang kehebatan seekor haiwan yang bernama gajah, seperi yang diceritakan oleh rakan-rakan mereka yang celik. Jadi pada satu hari, mereka berempat bersetuju untuk pergi ke pasar untuk 'melihat' apakah kehebatan gajah itu yang sebenarnya.
Setibanya di pasar, dengan bantuan orang ramai disitu, maka 4 sahabat ini dibawa untuk memegang gajah tersebut. Mereka memegang gajah- kerana tidak dapat melihat. Pada mereka ini , pada mereka adalah cara terbaik untuk mengenali gajah yang hebat itu.
Orang buta yang pertama, telah memegang gajah tersebut di bahagian badan, seraya berkata: kawan2 ku, gajah ini tak ubah seperti sebuah dinding yang kuat, padat dan mampat, sebab itulah gajah ini hebat.
Maka terpegunlah 3 temannya yang lain. Sibuta yang kedua pula kerana terlalu excited, maju kehadapan dan terus memeluk kaki gajah yang besar dan kuat itu, lalu berkata: Gajah ni macam pokok yang kuat dan gagah sebenarnya.
Maka lebih terpegun dan terperanjatlah kawan2 nya yang lain.
Kerana tidak berpuas-hati dengan kenyataan 2 rakan yang berbeza itu, maka sibuta yang ketiga pun maju kehadapan seraya memegang belalai gajah tersebut. Dia berkata: Wahai kawan2 ku yang buta, gajah ini sebenarnya seperti seekor ular sawa yang besar.
Bila tiba giliran rakan mereka yang keempat, di dorong oleh rasa tidak puas hati tentang kenyataan rakan-rakannya tadi, mendorongkan dirinya merapati gajah itu - yang pada masa ini telah mula duduk ke tanah, lalu memegang gading gajah tersebut. Dia pun berkata: wahai kawan2 ku yang buta, gajah ini sebenarnya adalah seperi dua buah lembing yang tajam.
Selapas itu maka bertengkarlah ke-empat2 rakan baik itu tentang rupa gajah yang sebenarnya.
Persoalanyan: Siapakah antara mereka yang benar?
Keempat2 mereka sebenarnya betul. Hanya setiap dari mereka melihat seekor gajah dari perpektif yang bebeza.
Persoalannya, apa hubungkait antara gajah dan AF3 ini? Dan lebih utama lagi apakah hubungan perpektif dan sentiment?
Untuk pengetahuan kita semua, sentiment dibina oleh perpektif kita tentang sesuatu isu. Bagaimana kita melihat sesuatu dipengaruhi oleh core values dan experience kita tentang sesuatu isu, seterusnya membina perpektif dan perception tentang sesuatu yag kita lihat.
Persoalanya disini, jika industri ingin membendung setiment pengundi, sentiment apakah yang sebenarnya yang ingin dibendung. Mari kita renungkan kata-kata Datuk Yusuf Haslam tentang filem-filemnya.
'Saya membuat filem yang ingin ditonton oleh orang ramai. '
Untuk berjaya industri hiburan mestilah mendengar apa yang dimahukan oleh peminat, kerana superiority is defined by the customers and not by the provider.
Untuk berjaya para pemain didalam industri mestilah boleh mendengar apa yang dimahukan oleh peminat, bukan menentukan apa yang mahu mereka berikan kepada mereka. Peminat atau pengguna ada hak untuk menentukan apa yang mereka mahu. Jika Malaysia tidak dapat melaksanakannya, Hollywood dan Bollywood boleh, jika itu berlaku, jangan salahkan peminat.
Maka jangan bendung apa yang peminat mahu, kerana itu akan membendung kita nanti.
Sunday, July 03, 2005
Peratusan Undian AF3.. Satu Penilaian
Saya tertarik dengan komen Kudsia Kahar, tentang peratusan pelajar AF3 yang katanya mestilah berdasarkan merit. Persoalan ini adalah satu persoalan yang amat menarik perhatian ramai orang khususnya bagi peminat pelajar yang sekarang ini berada di kedudukan teratas. Setelah di insult oleh seorang lagi pengkritik pada konsert yang ke-empat, tentang kematangan pengundi memilih pelajar kegemaran mereka, hari ini sekali lagi peminat diserang dengan kenyataan tentang pengundian berdasarkan merit.
Saya sendiri amat terkejut dengan kenyataan-kenyataan ini dan seterusnya tertanya tentang apakah motif sebenarnya rancangan Akademi Fantasia ini. Pada dasarnya AF ini tidak ubah seperti sebuah lagi rancangan pertandingan seni suara, sama seperti Bintang RTM, Malaysia Idol dan sebagainya. Tetapi yang membezakan AF, pada pandangan saya adalah diari hariannya, yang membenarkan penonton dirumah melihat aksi-aksi peserta/pelajar di Akademi. Jika AF hanyalah sebuah pertandingan nyanyian, mengapa mesti ada diari harian?Mari kita lihat kepada asalnya AF ini. Ia berasal dari La Academia, sebuah rancangan reality dari Mexico. Orang-orang di Negara Amerika Tengah, memang lazimnya amat mengemari aksi-aksi drama, dan aksi inilah yang diserapkan ke dalam La Academia.
Kita mengimport La Academia ke Malaysia dan kemudiannya menamakan ia sebagai Akademi Fantasia. Didalam rancangan ini kita disogokan dengan aksi-aksi peserta yang tak ubah seperti akuarium ikan, dimana semua pergerakan dan percakapan pelajar di rakamkan. Jadi persolannya, ini rancangan apa? Pertandingan seni suara atau apa? Jika diamati, AF bukanlah pertandingan tentang siapa yang paling versatile atau suara siapa yang paling lunak. Jika adalah satu rancangan di mana 12 anak muda diberikan satu challenge dan bagaimana anak-anak muda ini menghadapi challenge tersebut, seterusnya bagaimana mereka deal with every challenge.
Yang membezakan AF dan Fear Factors, ExploreRace, Survivors dan lain-lain adalah medium challenge nya sahaja. Di AF, hiburan atau nyanyian di jadikan challenge, bukannya kekuatan fizikal. Kita khilaf, jika kita merujuk kepada versatility seseorang pelajar, kerana jarang sekali kita akan dapat seseorang penyanyi yang sebegitu di Malaysia mahupun di dunia ini. Jika ada sekali pun, bilangannya amat sedikit sekali. Kita tidak mahu penyanyi kita menjadi Jack of all, but master of none.Oleh itu adakah kepandaian mereka dalam sesuatu bidang? Jika itu, maka pelajar-pelajar ini tidaklah bertanding atas same level playing field, kerana ada diantara mereka bekas pelajar seni persembahan IPTA dan IPTS. Sudah pasti ada antara mereka yang akan lebih pandai dari yang lain. Dan jika, hanya kebolehan menyanyi jadi ukuran, maka bagaimana pula mereka yang sudah lama menyanyi di kelab dan sebagainya?
Oleh itu yang harus kita saksikan adalah bagaimana mereka ini, yakni pelajar-pelajar dengan tunjuk ajar pengajar menghadapi setiap challenge yang diberikan pada mereka setiap minggu dan bagaiman mereka deliver each challeng Persoalannya, apakah yang harus kita saksikan sebagai sandaran untuk mengundi mereka. Adakah final delivery atau end product atau delivery process and attitude.Jika kita berpeluang menonton rancangan La Academia, apa yang sebenarnya dicari adalah sikap atau attitude seseorang pelajar, dan bagaimana dia menggunakan apa yang dipelajari dan kebolehan mengaplikasikan pengetahuan mereka didalam satu keadaan yang tertekan. Dalam lain perkataan, bagaimana dia survive the pressure and handling the delivery process.Ingat ini adalah satu process pembelajaran!Apabila pelajar itu berada diluar, survival inilah yang perlu ada pada mereka, sebagai aset yang paling penting, disamping kebolehan seni mereka.
Kita tertanya-tanya, kenapa ramai penyanyi yang mempunyai suara lunak merdu, tidak dapat maju dan terkenal. Kita mesti mengaku yang sebenarnya, mereka ini tiada aura atau X factor yang dicari oleh peminat disamping winning attitude mereka. Contohnya KRU tidak punya vocal yang baik, tetapi punya attitude untuk berjaya, dan mereka membuktikannya. Jadi, adakah pengundi silap dalam pemilihan mereka? Atau kita sendiri, termasuk pengkritik professional yang kurang arif tentang apa sebenarnya motif rancangan ini. Apakah sebenarnya penentu kepada peratusan undi, atau apakah sebenarnya merit yang difahami oleh penonton dirumah.
Oleh itu jangan salahkan penonton dirumah yang mengundi, kerana mereka faham motif AF, tetapi salahkan mereka yang masih bingung tentang idea sebenar La Academia.
Saya sendiri amat terkejut dengan kenyataan-kenyataan ini dan seterusnya tertanya tentang apakah motif sebenarnya rancangan Akademi Fantasia ini. Pada dasarnya AF ini tidak ubah seperti sebuah lagi rancangan pertandingan seni suara, sama seperti Bintang RTM, Malaysia Idol dan sebagainya. Tetapi yang membezakan AF, pada pandangan saya adalah diari hariannya, yang membenarkan penonton dirumah melihat aksi-aksi peserta/pelajar di Akademi. Jika AF hanyalah sebuah pertandingan nyanyian, mengapa mesti ada diari harian?Mari kita lihat kepada asalnya AF ini. Ia berasal dari La Academia, sebuah rancangan reality dari Mexico. Orang-orang di Negara Amerika Tengah, memang lazimnya amat mengemari aksi-aksi drama, dan aksi inilah yang diserapkan ke dalam La Academia.
Kita mengimport La Academia ke Malaysia dan kemudiannya menamakan ia sebagai Akademi Fantasia. Didalam rancangan ini kita disogokan dengan aksi-aksi peserta yang tak ubah seperti akuarium ikan, dimana semua pergerakan dan percakapan pelajar di rakamkan. Jadi persolannya, ini rancangan apa? Pertandingan seni suara atau apa? Jika diamati, AF bukanlah pertandingan tentang siapa yang paling versatile atau suara siapa yang paling lunak. Jika adalah satu rancangan di mana 12 anak muda diberikan satu challenge dan bagaimana anak-anak muda ini menghadapi challenge tersebut, seterusnya bagaimana mereka deal with every challenge.
Yang membezakan AF dan Fear Factors, ExploreRace, Survivors dan lain-lain adalah medium challenge nya sahaja. Di AF, hiburan atau nyanyian di jadikan challenge, bukannya kekuatan fizikal. Kita khilaf, jika kita merujuk kepada versatility seseorang pelajar, kerana jarang sekali kita akan dapat seseorang penyanyi yang sebegitu di Malaysia mahupun di dunia ini. Jika ada sekali pun, bilangannya amat sedikit sekali. Kita tidak mahu penyanyi kita menjadi Jack of all, but master of none.Oleh itu adakah kepandaian mereka dalam sesuatu bidang? Jika itu, maka pelajar-pelajar ini tidaklah bertanding atas same level playing field, kerana ada diantara mereka bekas pelajar seni persembahan IPTA dan IPTS. Sudah pasti ada antara mereka yang akan lebih pandai dari yang lain. Dan jika, hanya kebolehan menyanyi jadi ukuran, maka bagaimana pula mereka yang sudah lama menyanyi di kelab dan sebagainya?
Oleh itu yang harus kita saksikan adalah bagaimana mereka ini, yakni pelajar-pelajar dengan tunjuk ajar pengajar menghadapi setiap challenge yang diberikan pada mereka setiap minggu dan bagaiman mereka deliver each challeng Persoalannya, apakah yang harus kita saksikan sebagai sandaran untuk mengundi mereka. Adakah final delivery atau end product atau delivery process and attitude.Jika kita berpeluang menonton rancangan La Academia, apa yang sebenarnya dicari adalah sikap atau attitude seseorang pelajar, dan bagaimana dia menggunakan apa yang dipelajari dan kebolehan mengaplikasikan pengetahuan mereka didalam satu keadaan yang tertekan. Dalam lain perkataan, bagaimana dia survive the pressure and handling the delivery process.Ingat ini adalah satu process pembelajaran!Apabila pelajar itu berada diluar, survival inilah yang perlu ada pada mereka, sebagai aset yang paling penting, disamping kebolehan seni mereka.
Kita tertanya-tanya, kenapa ramai penyanyi yang mempunyai suara lunak merdu, tidak dapat maju dan terkenal. Kita mesti mengaku yang sebenarnya, mereka ini tiada aura atau X factor yang dicari oleh peminat disamping winning attitude mereka. Contohnya KRU tidak punya vocal yang baik, tetapi punya attitude untuk berjaya, dan mereka membuktikannya. Jadi, adakah pengundi silap dalam pemilihan mereka? Atau kita sendiri, termasuk pengkritik professional yang kurang arif tentang apa sebenarnya motif rancangan ini. Apakah sebenarnya penentu kepada peratusan undi, atau apakah sebenarnya merit yang difahami oleh penonton dirumah.
Oleh itu jangan salahkan penonton dirumah yang mengundi, kerana mereka faham motif AF, tetapi salahkan mereka yang masih bingung tentang idea sebenar La Academia.
My point of view
I had never intended to have my own blog, though I often read somebody elses. lately there seems to be a great desire for me to express my feeling positively or otherwise, to be able to express my thoughts and feelings on events that happens around me.
Subscribe to:
Posts (Atom)