Saturday, January 07, 2006

Warkah Hasnah

Salam sejahtera.

Lama tak update blog. Memang saya agak sibuk, tetapi sudah menjadi tanggungjawab rasanya untuk update blog ini sekurang-kurangnya sekali seminggu.

Beberapa hari sudah saya ada menerima email dari Hasnah Burdge, seorang wanita melayu kristian yang sekarang ini bermastautin di Amerika. Mungkin beliau ada terbaca posting saya mengenainya beberapa posting yang lepas.

Antara lain, email ringkasnya menjemput saya untuk berbincang secara rasional dan terbuka tentang kemurtadan dia dari agama Islam.

Wajar ke saya menerima pelawaan Hasnah? Pada mulanya, memang saya berminat, tetapi kemudian, saya merasakan tidak ada gunanya berbahas dengan Hasnah, kerana bagaimana sekalipun hujah saya, tidak mungkin dapat mengubah pendirian Hasnah tentang agama barunya dan Islam.

Saya bukan ahlinya, saya ada membuat kajian tentang 'comparative religion studies' tetapi tidaklah secara mendalam. Ini membuatkan saya berpendapat adalah lebih mudarat bagi saya berhujah dan berbincang tentang isu ini, dan adalah lebih baik untuk saya untuk mengelakkan sebarang perdebatan. Tambahan pula apa yang rasional bagi saya mungkin tidak bagi Hasnah!

Pada Hasnah, thanks for the invitation, I would really hope you will re-discover the true meaning of God, as there is only one God, that is Allah Almighty.

Saya hanya boleh berdoa semoga Allah membuka hati Hasnah yang saya yakin sudah tertutup rapat pada Islam.

Bagi saya kesusahan mengajar kita tentang erti kemanusian, itu tanda Allah sayangkan kita dan tidak mahu kita leka dengan nikmat dunia. Untuk itu bila kita senang kita akan sentiasa istiqamah tentang diri kita, maka itu akan merelakan kita untuk melakukan zakat, berkorban dan sebagainya sebagai tanda kesyukuran kita. Itulah Nur Allah yang benar!

Selamat hari raya Edil Adha, semoga kesusahan kita akan menguatkan iman kita semua...Insyaallah.

Wassalam.

Email yang diterima:

Date:
Tue, 3 Jan 2006 11:32:24 -0800 (PST)
From:
"Hasnah" Add to Address Book Add Mobile Alert Yahoo! DomainKeys has confirmed that this message was sent by yahoo.com. Learn more
Subject:
Hasnah Burdge
To:
mamanview@yahoo.com

So...my story of conversion interest you? Are you truly seeking to understand or ready to pronounce judgement without the benefit of facts?

I am ready to have a rational discussion anytime.

Make it a great day!

Hasnah

28 comments:

Anonymous said...

dengarlah pandangan dangkalnya bila memburuk-burukkan islam

http://www.urbana.org/u2000.dec29p.cfm

Anonymous said...

what is the fact hasnah . I really want to know

Anonymous said...

maman,

bagi aje dia CD collection Ahmad Deedad ....

Anonymous said...

Hey all, good morning.

Maman, actually i am really dissapointed with your decision. Arent you curious to know in depth why she renounced islam? Why are you so sure that whatever you said will not have any influence or impact on her? It is not ok to assume that she is no longer open to islam.

YOU GAVE UP WITHOUT EVEN TRYING!

Anonymous said...

guracus, with all due respect, please do not condemn maman for what he has decided..

you said that maman gave up without even trying and so did you! you didnt even try to understand maman's rational of not wanting to do so and yet you condemn him.

if you feel that we can still talk to Hasnah and influence or make an impact on her, why not you give it a try.. see what's the outcome.. and please do not give up without trying as you will definately dissapoint me!

The Way I See It said...

masih ingat 2 peribahasa lama..

kalau kail sejenkal jgn cuba mengail di lautan yg dalam...

tikus membaiki labu...

Anonymous said...

Hey all
First and foremost, my appeal to all those yang pakai identity 'anonymous'. kalau you are different person, use la numbering supaya kita tahu siapa and siapa says what and what. ada 4 anonymous here.

to anonymous of 2.49 pm. Actually, I understood perfectly what maman said. He said he is not an expert and thus is afraid to engage in a debate sebab he thinks lebeh memudaratkan. He also said tidak ada guna berbahas sebab hujah beliau tidak akan mengubah pendirian hasnah. finally he said dia yakin bahawa hati hasnah sudah tertutup rapat pada islam!
So, look balik at my earlier comment carefully and see samada saya faham atau tidak apa yang maman sebutkan dalam tulisan beliau and samada i made sense or not. BTW, my comment was not a condemnation.
So when i said he gave up without even trying, i meant bahawa sebelum mencuba dia dah anggap hasnah is a lost cause, dah tak boleh di ubah pendiriannya, bahawa apa yang maman boleh utarakan tidak akan memberi kesan. How can he have that kind of attitude. Never underestimate ones ability to influence or meninggalkan kesan walau sekecil manapun. kesan mungkin tidak timbul serta merta. But if one dosent try, memang tidak ada sebarang kesan langsung! KIta manusia hanya boleh beriktiar dan berusaha, yang lainnya kita berserah.NO ONE can say what is in store in the future for another person.Selagi hasnah bernyawa, selagi itu ada harapan.

BTW anonymous of 2.49 pm, the challenge was made by hasnah to maman in respond to what maman wrote earier, not to anybody else, not to me. my comment was a result of maman`s respond.I hope you can comprehend what i am trying to say here.If she wants to engage in a discussion with me, i am ready and willing. I dont believe that not being an expert is a handicap. there are many ways to approach an arguament or problem.

to maman, as usual, you never respond to the substance! of course after knowing you for sometimes now, i dont expect anything substantive from you anymore :p

Anonymous said...

Guracus,

Tak ada beza antara "anonymous" and "Guracus" as no one ever know who is Guracus after all. On thing enggan berbahas bukan bermakna Maman takut, but for a better reason. Mubaligh ini memang pandai berbicara, kena pegang dengan kata pujangga kalau kail panjang sejengkal lautan dalam usah diduga ... kang tak pasal kita nak tarik dia balik dia yang tarik kita untuk terus hanyut ....
another thing, it is easy to comment and criticised people, but do you have your own substance to be presented to anyone?

The Way I See It said...

betul jugak... apa beza antara guracus dan anon....

masih tunggu bila guracus nak contact hasnah... ke... takkan terjadi kut... biarlah kalau kata saya pengecut.. sbb saya ukur baju di badan sendiri..

dah bukan bidang kita... so amik usaha yang paling lemah... yakni doa agar hasnah kembali ke Islam...

tapi penakut lagi kalau org yg menulis dan mengutuk tanpa bagitau identiti mereka kan?

Guracus... Guracus.. mcm tong kosong.... komen pandai lah.... patut lah kau kering kat situ... hah ni org dah cabar ko nie... apa lagi tak nak sahut ke..

hehhehehehheheehhe... kata hebat bebenor...

Anonymous said...

Guracus.. guracus.. tu maman dah cabar tu.. ape lagi sahut la.. wakaka!! after knowing u all this time what can i say is u r too idealistik but not realistik.. Good Luck 2 U!

To maman, saya setuju.. kalau kail panjang sejengkal jgn cuba mengail di lautan yg dalam.. kalau nak berbahas ngan si hasnah tu.. kita hantar je dato' Nik Aziz atau yang seumpama dengannya.. bukan bermakna kita tak percaya dengan diri tapi bila berbuat sesuatu mesti kene pada tempatnya.. saya pernah berbahas dengan non-Muslim suatu ketika dulu tapi lebih kepada perbincangan and pemahaman.. tapi kami sama2 so-so (bukan pendakwah) and respek each other.. kalau nak berbincang jgn prejudis.. jadi utk kes hasnah perasaaan prejudis mmg dah ada tak leh elak.. jadi better bagi pada yang expert..

Apapun kita doakan ajela.. Semoga Hasnah dan yang seumpama dengannya akan kembali ke pangkal jalan.. dalam masa yang sama kita jaga jalan kita sendiri agar jangan terpesong.. aminn..

Anonymous said...

bila baca balasan dari saudara maman utk guracus, tergelak saya...guracus,kalu nak berkata pun berpada2 la..jgn ikut sedap mulut jer..lagipun pasti saudara maman mempunyai pendapatnya sendiri..

tp pendapat saya,hentikanlah perbalahan kita (sesama umat islam) tentang "hasnah" ni.. sbbnya ia akan memecahbelahkan kita lagi (umat islam)..dan pasti "hasnah" dan sekutunya (jika dia baca blog saudara maman) akan bertepuk tangan melihat umat islam bertelangah mengenai dirinya...

fikirkan la....

Anonymous said...

Hai guracus... sunyi sepi???

Anonymous said...

Hey all, good morning

Was away overseas for 5 days.

Actually, bila saya baca komen-komen disini, saya tergelak pun ada, simpati terhadap pemberi komen pun ada.

Masalah disini ialah bahawa none of you could comprehend tulisan saya, termasuk la maman, which is very strange and dissapointing. Sebab itu lah komen-komen anda semua menyimpang dan tak kena .
Nak saya explain? saya rasa buang masa saja sebab after knowing some of you for sometimes now, you people will never get it.
My advise to your people, brush up sikit on your english sebab your lack of understanding and inability to comprehend, make these exchanges meaningless.

Just to respond tentang challenge, Kalau FAHAM dan COMPREHEND tulisan saya yang terdahulu, I said that "the challange hasnah made was to maman, and not to me but if she wants to engage me in a discussion...". the ball is at her feet! I wont expect you people to understand!

OK la, no point for me to elaborate, you people wont comprehend and understand anything. Maybe in the future, be4 your respond, ask a friend yang english level mereka excellent to explain what i mean to you first. HEHE

Anonymous said...

hi guracus, bangga sangat la tu..tak baik riak tau...lagipun buat apa bangga sangat dengan bahasa asing tu...kalau awak tu pandai sangat kenapa tak expalin dalam Bahasa Malaysia je? biar insan-insan yang tak faham english tu faham apa yang awak maksudkan..lagi satu kalau rasa bagus sangat dan tak boleh dikritik...dinasihatkan...tak payah masuk blog ni."tak sesuai"...

Anonymous said...

Hey all,

To anynomous of 1.35 pm, sebenarnya entah kat mana yang saya menunjukkan riak dan bangga. Saya cuma explain apa yang saya fikir tentang latahan dan komen-komen pelbagai anonymous disini yang pada saya amat menggelikan dan pada masa yang sama, saya pity mereka-mereka ini sebab ignorant/ketidakupayaan minda mereka memahami dan comprehend tentang yang saya nak sampaikan.

jangan blame saya kalau pembaca-pembaca tidak faham english. tambahan dari itu, saya percaya juga, this is not just about language. Kalau anda perhatikan komen saya tentang my appeal supaya kalau sesiapa nak pakai identiti anonymous, ianya telah disampaikan dalam bahasa melayu kebanyakkannya, tapi cuba lihat apa yang dikomen oleh anonymous of 6.07 am dan disokong oleh maman.ADAKAH anda faham dan comprehend kenapa saya made that appeal?
Saya hendak sangat melihat samada anda faham kenapa saya buat appeal tersebut.Saya buat appeal itu bukan bertujuan untuk mempertikaikan penggunaan /amalan merahsia identiti orang yang menulis sepertimana yang dipersoalkan balik oleh anonymous of 6.07 am apabila dia tried to correct me semula dengan berkata "tidak ada BEZA antara guracus dan anonymous as no one ever know who is guracus after all" yang mana disokong oleh maman. Sila cuba ok.
last but not least, your last three lines, certaintly does not apply to me sebab yang memberi nasihat, mengkritik saya, sebenarnya tak faham dan comprehend apa yang saya tulis! Anda faham dan comprehend tak maksud saya ini? (kebanyakkan ayat-ayat dalam perenggan ini dalam bahasa melayu)

Anonymous said...

To Guracus,

Datang tak dijemput....
Pegi tak dihalau....

Can understand and comprehend?? If you can, prove yourself now!

Anon of 2.49pm

Anonymous said...

hey all

Anon of 2.49 ( sekarang orang mungkin faham maybe why saya appealed to have anon numbered kalau hendak sangat guna identity anon), adakah anda dijemput dan adakah anda dihalau. Why are you here?
Understand and comprendo?

Anonymous said...

Guracus,

kenapa attack maman? "dah lama dah" saya perati awak asyik attack maman .... kalau nak tegur lapiklah sikit. Dia tegur orang dia nak suruh org terima ... org tegur dia dia tak nak terima ... masih ingat macam mana guracus yg dulu kena bancuh ngan klubbkidd

Anonymous said...

Hey all,,

Ini lah masalah orang melayu, bila sebahagian dari kita memberi pandangan yang berbeza dari apa yang diketengahkan, itu di anggap "attack". ( btw, i dont attack maman, i pertikai his views and wrttings). What ever happened to expression of views or thoughts? must I conform to what is being written and said in here (or blogs)? Adakah perbezaan pendapat dianggap satu kesalahan? After all,, at the end of the day, everything i said are all my views and thoughts! Maman menulis artikel, orang-orang memberi komen, kena la bersedia untuk menerima komen yang bercanggah sebab there is always room and possibility of dissention!

I have always addressed the substance, of course most of you never addressed the substance.
some of you menganggap "being direct and telling it to the face or calling a spade a spade" itu tidak sesuai or tidak berlapik. Go on with your belief because i dont believe it to be the best approach or the right approach. That approach will never deliver the message yang tepat. Kenapa nak sensitif? Kita perlu lihat substance yang di sentuh. itu yang sepatutnya.

I have never asked orang to follow what i said. i only gave my views and thoughts. nak terima terpulang. if you tak terima, you have 2 options, i) say why, secara logically, rasionally and objectively or ii)ignore. Look at all my postings in this article and other articles and you know what i mean. it is not true that kalau orang tegur, i tak boleh terima. tapi tegur tanpa a logical, rasional and objective explaination, i'd be a fool to accept!

BTW, klubbkidd never bancuh me. on the contrary, he couldnt cope or respond to my contrarian views and thoughts in a manner worthy of my respect. dia even threatened to ban me. sama la juga dengan maman! sampai wujudkan sistem censorship. but after a while dah hilang sistem itu:p

Pada saya, timbul nya rasa tidak puas hati dikalangan anda semua adalah disebabkan, anda tidak faham dan comprehend apa yang saya tulis. sebab itu dalam contoh artikel ini (of course diartikel lain juga), bila saya appealed supaya orang use 'numbered anonymous" kalau nak guna identiti anonymous, adalah mamat anonymous sorang itu tanya saya balik "apa beza guracus dan anonymous.....?" and maman pun menyokong tanpa ragu-ragu. This inability to understand and comprehend yang menyebabkan masalah dan salah faham. It is not my fault. it is not a language issue sebab bila saya tulis dalam bahasa pun, timbul masalah yang sama.some people just dont have the mind!

Anonymous said...

Then just leave, create your own blog and express your thoughts and views... jgn dok sibuk menempek kat blog orang and treat like as though it's your own...

Anonymous said...

hahahahaha, ini lah contoh respon orang melayu yang minda mereka tak kesampaian. What a pity!
I hope there are not many of you in malaysia (or the world included) wahai anonymous of 8.47 am because if there are many of you, the future looks bleak for us malays. dah la sekarang ni pun melayu kat malaysia dah terok, pemegang pelbagai rekod negatif!

Anonymous said...

alah RTM & TV3 pun buat sencorship jugak .... setiap malam merapu pasal politik ... mana ntah substance ... tak pulak si Guracus ni nak komen apa2. Kata melayu itu dan ini, apa sumbangan anda? menempek kat merata blogs orang bagi komen ... takde ke kerja lain yang boleh dibuat untuk membangunkan orang melayu. Tin kosong ... typical malay

Anonymous said...

hey all

lagi2anon, itu la masalah orang seperti awak, merapu tak tentu hala, tak boleh nak fokus kepada isu yang diketengahkan.whoever you are, good luck to you!

censorship di tv saya tak nak sentuh sebab isu itu tak timbul pun. censorship yang pernah diwujudkan olih maman di blog dia ini, ( for the wrong reason and of course he wasnt being professional), apa dah jadi? kenapa he did away with it? actually i know why!

tentang melayu, yang awak merepek tak tentu hala itu, NAK TAHU APA YANG SAYA BUAT? saya mulakan dengan diri saya dan orang2 yang terdekat dengan saya, kemudian masyarakat keliling saya, daerah saya, negeri saya, dan negara saya. tak kan nak bagitau apa yang saya buat , nanti adala pula MINAH ATAU MAMAT ANONYMOUS ATAU EMPUNYA BLOG kata saya bangga diri dan riak pulak. kat sini tak boleh cakap benda2 begitu, WALAUPUN FAKTA. kita cakap english lebeh-lebeh pun, mereka akan kata kita bangga dengan bahasa asing dan riak la.kalau kita kata kita bawa kereta top top berjenama etc etc, sama juga, tuduh kita riak sedangkan kalau kita bagi tau fakta benar bahawa kita memang bawa kereta top, atau rumah kita besar atau kita pakar itu ini apabila kontek memerlukan kita bercakap mengenainya,mereka tak peduli.

Anda kata saya menempek kat blog orang..., hairan juga ye. awak tu tak menempek kat blog orang dan beri komen ke? of course la soalan saya itu tak releven kalau anda sendiri adalah tuan punya blog. kalau anda tuan punya blog, timbul soalan lain pula, kenapa pakai identiti lain..hehe

btw, saya masuk blog blog ni dan beri komen-komen, itu sumbangan juga untuk membangunkan orang melayu, supaya orang melayu macam awak ni, terbuka sikit minda, dapat belajar satu dua perkara (harap-harap dapatla sebab dari apa yang anda komen, sukar juga nampaknya dan ini memerlukan usaha yang giat dipihak saya), supaya komen-komen saya ni meninggalkan kesan positiff, kalau bukan sekarang, satu hari dimasa depan,, dan supaya anda menjadi melayu yang boleh dibanggakan, bukan melayu yang boleh ditertawakan!
Kalau seorang sahaja pun yang terbuka mindanya atau dapat belajar something positif from all my comments, daripada ramai-ramai pembaca melayu seperti awak, itu adalah satu achievement. itu adalah satu kebajikan!

saya tak mahu la jadi macam sorang tu, langsung tak mencuba, dah berfikiran bahawa tak guna hantar komen-komen sebab tak akan memberi kesan dan saya tak nak la assume bahawa semua melayu macam awak ni is a lost cause! :p

Anonymous said...

ermm..sorry menyampuk..
rasa macam orang kerdil jer dalam aritcle nih..
saya tak rasa guracus tu mengancam mana - mana pihak..
begitu juga dengan pihak yang telah menyalah anggap posting dari pihak guracus...

tapi guracus...takde gunanya berbincang dan berhujah isu ini kepada Hasnah dan sekutunya...A kata kita, B kata dari pihak mereka..setiap hujah yang ingin kita sampaikan mmg ada penjelasan dari pihak mereka.
orang yang pandai memutarbelitkan ayat - ayat ni adalah orang yang berkebolehan untuk mempengaruhi minda seseorang...
jadi biarlah satu hari nanti dia akan sedar setelah didatangi hidayah..
biarlah dia dengan dunianya..
yang atas tidak sentiasa berada di atas..

Anonymous said...

ya tuhan..jangan bertegang urat hanya kepada perkara yang enteng. bersatu kita teguh, bercerai kita roboh.hasnah, kalau dia masih tau cakap melayu mesti dia dah gelak sakan tengok korang 'berbalas pantun'..saya faham maksud semua orang di sini.cuba saya juga bersetuju dengan kebanyakan pendapat guracus.
kenapa perlu takut? well good for maman sbb dia sendiri tau capability dia untuk futher/rational discussion dengan hasnah. dan guracus, it's good to know ada orang yang mampu berfikir secara kritis disini.

Combat79 said...

ahakss..geli hati..kelakar..ralat pn ada....bile baca komen anonymous,guracus n d gang!!..inila d katakan melayu global...modal insan yg lahir penuh ngan nilai kritis yg terusan pada bangsa sendiri!!..bukanla menidakkan komen yg penuh ngan akal waras atau pn logika..tapi anak2 melayu yg bangga ngan susila jati diri tapi sebenarnya dah lupa!!!..HASNAH??? sape dia???melayu murtad???islam murtad???salah sape??...klisek!!tapi walaucamne pn..aku masih berbangga adanya MODAL2 INSAN cam kalian...kenapa??..jgn d tanya!!..tapi percayala perdebatan dan persefahaman..korng tak akan membawa perubahan pada isu yang korang utarakan!!!..

p/s maafla..aku msk blog korag tanpa di undang!!..PEACE

Spices of Life said...

Hasnah.. peace be upon you. I am ready to meet you and to understand why you accept Christ. Of cuz I dont want to hear you blame on your parent testimonials. Most born again have someone to blame for for the fuck up life. So come to where I am and we talk..

Regards

muffins said...

Aslmkm Maman,
I came by your blog by accident and was very surprised by the subject person's confessions/reasons behind her renouncing Islam. For this reason I start this blog and honestly, I am not too familiar with this stuff. I really would like to talk to her. How do I reach her? Thanks