Saturday, February 14, 2009

APAKAH ADA SATU USAHA UNTUK MEN' REPUBLIK'KAN MALAYSIA?

Nampak gayanya semacam ada satu arus yang deras dikalangan segelintir anggota masyarakat untuk men'republik'kan Malaysia. Semakin hari semakin lantang suara-suara sumbang yang terus-terusan menghentam institusi Raja Berpelembagaan. Inilah akibat kerana marahkan nyamuk maka kelambu dibakar.

Setahu saya usaha-usaha ini, jika ada, adalah dianggap sebagai satu penderhakaan kepada negara.

Malah ada komen-komen dalam blog-blog yang memulakan satu perdebatan dalam fungsi institusi Raja Berpelembagaan!!!

Masalahnya, ramai diantara kita yang masih tidak dapat menerima yang sesuatu masalah itu lahir dari diri kita sendiri!!

Speaker DUN Perak, khabarnya akan mengambil tindakan terhadap MB baru Perak. Kononnya MB baru mungkin akan digantung dari DUN. Dan jika MB dan lain-lain exco tidak hadir pada hari Rabu ini untuk sesi Jawatankuasa Hak ADUN, mereka boleh dikenakan waran tangkap. Kan melucukan??

Siapa yang nak tangkap? PDRM? Kelakar betul lah Speaker DAP ni!! Silap-silap speaker yang kena buang, sebab dia lupa yang DUN sekarang dikuasai BN dan tiga katak x PKR/DAP!!Macha Speaker... amacam now!!

Kenapa saja2 nak buat kecoh? Kan baik jika secara gentleman, kita teruskan DUN dan jadi pembangkang yang baik. Kita kena ingat, bukan orang bandar je yang undi bro, orang kampung pun undi jugak, kat Perak UMNO menang 27 DUN bro.. kalau tengok peta SPR, semua kawasan melayu UMNO menang!!! Ni pulak media utama duk tunjuk yang orang PR pro cina, lagi lah orang kampung takut nak undi PR... takkan itu pun tak leh baca..

Orang PR ni sebenarnya tak tau macam mana nak manipulate sentiment... tak reti nak spin sesuatu issue... Inilah jadinya... Very bad public relation lah..

Kalau dibubarkan pun DUN, confident boleh menang ke? Sendiri mau jawab bro...

4 comments:

Anonymous said...

ya...memang bro..memang ada arus yang deras nak MEN REPUBLIC kan malaysia..dari tangan si HARAM JADAH si pukima UMNO tu!permusnah negara,permusnah BANGSA...dan juga permusnah raja and perlembagaan!

Anonymous said...

Daulat tuanku! daulat tuanku daulat tuanku!selamatkan malaysia daripada parti yang penuh dengan jejalah rasuah!selamat kan malaysia daripada parti yang cakap tak serupa bikin!hidup melayu!hidup melayu!hidup melayu!.melayu tidak akan hidup dengan parti si haram jadah umno ini!sepatutnya ditukar,hidup croni!hidup croni!hidup croni!51 tahun merdeka,tetapi bangsa melayu tidak dapat tanding segalanya di malaysia..economy dikuasai oleh orang cina,sukan dikuasai cina,tanpa permain badminton itu di olimpic.malaysia akan balik dengan tangan kosong!setahu saya sebagai anak jati malaysia dan bangsa melayu jati.kita mesti berlajar daripada kaum lain di malaysia.remaja cina dengan rajinya berusaha mencari rezeki,berkerja part time selagi ada masa lapang!orang melayu..bangsa kita..lompat semacam monyet di sungai wang and di taman klcc!dan selepas itu,kita akan mempersalahkan kaum cina..kerana gila duit,gila kuasa!yang perlu dipersalah adalah kaum melayu kita sendiri,kerana tidak ikut sifat-sifat kaum cina,sifat kerajinan mereka.karajinan dan ketekaan kaum cina telah menunjuk dalam segala yang mereka buat!mereka telah menguasai 73.9% jumlah equity malaysia!pendapatan mereka telah mejonjak ke tahap pertama di malaysia,gross pendapatan mereka rm4900 manakala bangsa melayu adalah rm2800 diberlakang kaum india rm3300dan kedua-dua kaum ini tanpa peruntukan deb!dep dan segalanya slogan ketuanan melayu mesti dihapuskan oleh umno!deb telah melemahkan bangsa melayu!deb telah menjadikan bangsa melayu malas!deb telah melahirkan croni bangsa melayu yang jijik di semua kalangan umno!deb membuatkan kita bangsa melayu perlukan susu ibu walaupun kita telah dewasa!kakak saya menhadapi kanser jantung!bukan kerajaan yang tolong!bukan kaum melayu...kaum saya yang tolong...tetapi...sebaliknya,kaum cina yang tolong!syukur allhamdulilah

Anonymous said...

saya amat setuju dengan halim hamdam,slogan ketuanan melayu bukan saja tidak menunjuk sikap-sikap melayu,malahan telah melahirkan melayu yang sombong bodoh dan biadap!.kita bukan di zaman batu lagi!melayu perlu berusaha untuk berkerja dan berlajar.tetapi apa yang kita lihat dalam semua kalangan masyarakat kaum melayu bukan situasi begitu.malahan adalah sebaliknya,kaum kita malas kita tidak mementingkan masa depan kita.otak kaum kita tidak secerdik kaum lain di malaysia..ini amat membimbangkan.kerajaan memberi peruntukan 90% tempat di ukm untuk kaum melayu,tetapi lepas university,keluar jadi mat rempit dan sampah kepada masyarakat!ini tidak terjadi-jadi di dalam kalangan kaum cina!kaum cina tidak agung-agungkan tentang mereka sendiri,tetapi dengan duka citanya,mereka mempunyanyi fakta dan sejarah untuk diagung-agungkan.kertas...dan segala kerperluan asas adalah ciptaan dari negara cina masa dulu.kaum mereka tahu untuk mencari rezeki dan ini adalah baik untuk malaysia,mereka telah membuka banyak perluang perkerjaan untuk semua masyarakat!setelah membaca blog yang lepas dan komen-komen sesetengah pembaca.saya amat setuju dengan sesetengan komen komen pembaca,tanpa masyarakat cina di malaysia,kita kaum melayu akan tetap hilang hampit 80% perkerjaan di malaysia,disebabkan dominasi masyarakat cina dalam economy swasta.adakah kita akan membenarkan anak-anak kita semacam warga indonesia,jadi pambantu rumah?jadi tukang kebun?dan juga berkerja di tapak pembinaan,ini akan terjadi kalau kaum cina kesemuanya tinggalkan malaysia and pergi ke negara lain!..sememang-memangnya saya tidak sengaja untuk mencaci and mengutuk kaum saya sendiri.tetapi semua ini adalah fakta yang kita tidak dapat mengelakkan

Anonymous said...

We, her peoples, pledge our united efforts to attain these ends guided by these principles:
BELIEF IN GOD
LOYALTY TO KING AND COUNTRY
UPHOLDING THE CONSTITUTION
RULE OF LAW
GOOD BEHAVIOUR AND MORALITY

Kurang ajar is purely rude in Malay. Kurang di ajar maybe less educate. Let us not be kurang di ajar about our National Principles.

“The Rukunegara or sometimes Rukun Negara (Malay for “National Principles”) is the Malaysian declaration of national philosophy instituted by royal proclamation on Merdeka Day, 1970, in reaction to a serious race riot known as the May 13 Incident which occurred in 1969. The incident proved at that time that Malaysian racial balance and stability was fragile at best. Immediately thereafter, the Malaysian government sought ways to foster unity among Malaysians. One of the methods used to encourage unity is the Rukunegara. The Rukunegara was inspired in part by the Indonesian Pancasila, and like the Pancasila, is based on five guiding principles.” – Wikipedia.org.

The five guiding principles must be read together. In other words, we cannot uphold one principle and left behind the others. We are not given the liberty to choose which one we want or which one we do not want to follow.

Interestingly the second principle, Loyalty to the King and Country, is a combination of two principle, it is read together. You cannot take one and leave the other. You must be loyal to your King and your country. In laymen term this mean the King do not stand alone in the principle.

Secondly, the second principle came only after the first, which is Believe in God. Then it was immediately followed by Upholding the Constitution.

Upholding the Constitution is followed by Rule of Law and subsequently by Good Behaviour and Morality.

What will happen if one of the element within the 5 principles contradict with the rest of the elements.

Let us take an example, a person by the constitution is regards or appoint as the Head of The Islamic Religion but they themselves blatantly disobey the teaching of Islam. What happen next?

Let us take another example, a person is appoint by the constitution as the Head of the Country but they themselves contradict most of the principles that we were asked to read every morning during school assembly.

Should we the rakyat still remain loyal to such person?

The answer is no. Blatantly no because we have as the educated rakyat who knows how to read and write should know how to read all the principles thus obey it blindly.

And yes, we cannot be rude because one of the principle of being a Malaysian is Good Behaviour and Morality.

And if we take the first principle and the last principle and we read it together, Believe in God + Good Behaviour and Morality, it means we cannot take bribe, we cannot gamble, we cannot consume alcohol, we cannot whack people with golf club and slap a teacher when our son whack others with a hockey stick, we cannot not paying our loan and get agree when the Bank sue us, we cannot be pawn our state in Black Jack Table etc etc.

Yes we cannot.

Let us uphold our Rukun Negara. Let us see what UMNO have to say about it!

Let us remember that it was UMNO who marched in the 90’s to reduce the immunity of the King and Sultan. It was UMNO who marched to install a new Sultan in Kelantan. It was UMNO man who seduced the Sultan’s princess and married her secretly without the knowledge of the Sultan.

It was UMNO men who call the King and The Sultan of Terengganu as Animal in March 2008. It was an UMNO man who said the Raja of Perlis cannot disobey his decision to appoint the Menteri Besar.