Sunday, January 22, 2006

Pinda Perlembagaan?

Nampaknya kes Moorty@Mohammad Bin Abdullah, pendaki gunung Everest ni dah jadi satu isu yang dah digunakan oleh golongan yang tak bertanggung-jawab untuk menghentam orang-orang melayu dan Islam.

Apa isu yang sebenarnya?

Kes ini pada mulanya merujuk kepada penghakiman Mahkamah Syariah yang berpendapat bahawa Moorty@Muhammad adalah seorang Islam. Perkara ini kemudiannya di rujuk kepada Mahkamah Tinggi, yang kemudian berpendapat bahawa keputusan Mahkamah Syariah tidak boleh di persoalkan di Mahkamah Sivil.

Adakah Mahkamah Syariah seronok saja nak istiharkan seseorang itu Islam tanpa usul periksa? Takkan lah kut, mesti setelah perkara dan bukti-bukti yang berkaitan telah dikaji sebelum Hakim Syarie mengeluarkan penghakimannya!

Apa yang nak dipersoalkan lagi? Dia kalau benar memeluk agama Islam, memang lah terikat dengan undang-undang Syariah.

Maka kalau nak persoalkan keIslaman dia, rayulah di Mahkamah Syariah, kita percaya Tok Hakim pun akan berlaku adil, tak yah lah nak pinda perlembagaan. Susah sangat ke?

Saya rasa tak ada orang Islam yang sanggup menanggung di akhirat nanti, menyatakan keIslaman seseorang tanpa usul periksa kan?

4 comments:

Anonymous said...

For those u say that there was no evidenct taht Moorty was an Islam .. Plaese lah what maman say is true, tak kan Tok Hakim buat keputusan tanpa evident. This is our country we must protect our religion kalau tidak siapa lagi.

Anonymous said...

betul tu...

The Way I See It said...

Comment from Guracus was deleted.. stupid people are not welcome here..

Get LOST!!!

Anonymous said...

best regards, nice info »