Friday, April 18, 2008

HORMATILAH PERASAAN ORANG MELAYU!

Sejak kebelakangan ini, sesudah selesai pilihanraya, yang mana menyaksikan (bukan kekalahan) tetapi kekurangan majoriti parti BN, kedengaran suara-suara ramai tentang kesaksamaan hak dan pertikaian tentang Islam sebagai agama rasmi Persekutuan.

Saya secara peribadi merasakan yang gelombang perubahan telah berlaku (samada undi protes atau sebaliknya) keatas cara mana Malaysia telah dan sedang diperintah oleh BN.

Akan tetapi disebalik gelombang dan kemahuan perubahan rakyat (tak kira melayu, cina dan india) terdapat suara-suara berhaluan kiri yang dengan lantang mempertikaikan beberapa hak istimewa orang melayu seperti yang di peruntukan oleh perlembagaan, tentang Islam, Raja-raja Melayu dan tentang Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

Saya merasakan suara-suara protes haluan kiri yang extrimis kearah kecinaan ini amatlah mendukacitakan kita semua. Dan jika tidak dikawal inilah yang akan mengugat proses pembaharuan dan perubahan yang masih bertatih.

Kritikan demi kritikan keatas titah Tengku Faris, walau bagaimanapun pendapat baginda haruslah dilihat sebagai pandangan peribadi yang mana baginda berhak menyatakan apa yang beliau rasakan. Jika kita boleh menyatakan sesuatu perkara dan pendirian tanpa mengambil kira hati dan perasaan orang lain, maka kita juga tidak harus menyanggah pendapat baginda, dan menyumpah seranah seorang putera raja tidak pernah di lakukan oleh orang-orang malayu.

Berkaitan dengan isu memeluk agama Islam, dan memberitahu keluarga tentangnya adalah satu usaha yang baik, tetapi desakan untuk membenarkan seorang mualaf ataupun orang yang sebelumnya Islam dan memeluk Islam dan kembali ke agama asal adalah satu desakan yang tidak sensitif.

Sebaiknya fahamilah apa yang boleh dan apa yang tak boleh sebelum menyatakan sesuatu tentang Islam. Agama bukan baju yang boleh kita tukar ganti.

Jika kita melihat komen-komen diadalam blog kebelakangan ini, banyak komen-komen ditujukan terhadap orang Melayu yang kononnya tidak boleh berdikari atau bersaing tanpa DEB. Suka saya nyatakan tahu kah mereka yang tak ramai orang Melayu yang mendapat manafaat dari DEB itu sendiri?

Tahukah mereka yang sebenarnya orang Melayu dinafikan hak oleh kerajaan dan sekali lagi dinafikan kesempatan untuk bersaing di dalam ekonomi oleh kaum-kaum lain!

Maka yang demikian, jika kita mengkritik, lihat lah ke kiri atau ke kanan, kedepan dan kebelakang, janganlah kita mengambil kesempatan dari apa yang berlaku untuk menyakitkan hati sesiapa.

Perubahan ini masih 'fragile', jika kita gopoh, kita akan meranapkan semua impian untuk berubah.

1 comment:

Anonymous said...

what racist crap