Tuesday, August 21, 2007

Negaraku ku dan Bangsa Melayu

Tak tau apa yang patut saya kata kan lagi!

Ini adalah terang-terang satu penghinaan ke atas negara, agama Islam dan bangsa Melayu. Senang sangat pulak nak minta maaf atas ketelanjuran yang di sengajakan. Dan yang paling sedih ramai pula orang-orang dari kaum keterunan cina yang menyokong si Penyanyi ini.

Bacalah Malaysiakini.com, hingga sekarang masih lagi terdapat ramai yang masih menghantar email-email yang mengiyakan lagu sampah itu! Dan kudos kepada Malaysiakini.com yang tak habis-habis menyiarkan protes-protes berbau perkauman dan chauvinist.

Apakah motif penyanyi tersebut yang kebetulan pula orang cina yang berasal dari Johor itu? Kenapa masih ada yang tak puas hati tentang laungan Azan di waktu subuh? kenapa masih tak puas hati tentang peluang pelajar sekolah aliran cina?

Mana ada satu negara yang mengamalkan aliran-aliran sekolah yang berteraskan perkauman? Hanya terdapat di Malaysia sahaja! Kenapa masih nak ada sekolah cina, tamil? Jadi kalau tak dapat masuk Universiti Tempatan, jangan lah marah kerana anda tidak berada di aliran sekolah kebangsaan!

Nak masuk Universiti Tempatan, enrol lah ke sekolah aliran kebangsaan. Nak ungkit tentang peluang kenapa? bagi saya hapuskan sekolah aliran cina dan tamil, semua pergi ke sekolah aliran kebangsaan, dan jadikan mandarin dan tamil sebagai subjek elektif.

Saya tak faham lagi tentang tuntutan bangsa cina dan india ni! Kenapa pertikai kan hak orang Melayu?

Tentang hak kontrak kerajaan pun masih nak ungkit...

Kenapa minta hak yang sama, walhal orang melayu tak pernah diberi peluang untuk dapat hak yang sama di sektor swasta? Berapa ramai kontraktor bumiputera yang diberi peluang untuk berkerja dengan organisasi cina? Berapa ramai orang malayu yang boleh dapat peluang untuk jadi pengurus2 kanan di syarikat orang2 cina? 1 dari sepuluh pun susah!.

Inilah hakikatnya. Bagi betis nak peha, tak puas-puas dengan apa yang mereka dapat dari kuasa ekonomi yang mereka ada. Orang Melayu nak dapatkan 30% kekayaan dari negara sendiri pun susah.

Siapa nak jawab...

4 comments:

Anonymous said...

Sebabnya
1) Kerajaan bagi kontrak kat Bumiputra tapi jadi Ali Baba...
2) Bumiputra tiada kemampuan untuk bertanding secara global...
3) Bumiputra sentiasa tidak pernah mengalami kesusahan dari kelahiran hingga kematian...
dan banyak lagi...

Orang Bumiputra menganiya orang nya sendiri...lihat orang politik...selepas 30 DEB...masih tidak ramai Orang Bumiputra tidak maju...bak kata perpatah Cina...Kalau dibagi ikan, orang itu tidak pandai tangkap ikan...kalau bagi pancing mesti dia pandai cari ikan...

tepuk dada tanya sama Bumiputra...

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.