Friday, December 09, 2005

Hasnah Burdge

Pernahkah anda dengar nama Hasnah Burdge? Kali pertama saya mendengar namanya adalah semasa saya menerima email dari salah seorang pembaca saya.

Kenapa saya nak menulis tentang Hasnah Burdge? Hasnah seorang gadis dari Taiping, Perak yang pernah belajar di SRK Convent Taiping dari tahun 1974-1978. Ada siapa dari SRK Convent Taiping pada tempuh itu. Saya tahu seorang dari mereka, yakni isteri saya.

Kenapa Hasnah Burdge, apa yang menarik perhatian saya pada Hasnah?

Cubalah anda surf internet, dan tuliskan namanya, akan terpampang dengan gahnya bahawa Hasnah yang suatu masa dulu adalah seorang muslim, dari Malaysia adalah seorang mubaligh Kristian yang sangat terkenal sekarang ini!

Saya telah mendengar ceramahnya tentang mengapa dia menganut agama kristian, antara hujahnya adalah kesusahan, penderaan keluarga dan bapanya yang kaki botol.

Mengikut ceritanya lagi dia melanjutkan pelajaran ke US, dan terus menerima 'kononnya' petanda tentang agama kristian. Suaminya sekarang juga adalah mubaligh kristian sepertinya, adalah antara orang yang pertama katanya, mendampinginya semasa mula-mula sampai di Manhattan College, USA.

Berapa banyakkah orang yang seperti Hasnah Burdge diantara kita? Apakah resolusi kita untuk menghindarkan lebih banyak lagi orang seperti Hasnah Burdge? Apakah kita akan terus beretorik?

Saya: Nama Hasnah adalah nama yang baik-baik, tetapi sayang....

15 comments:

Anonymous said...

SEDIH.satu perasaan yg cukup utk mengambarkan perasaan saya bila membaca artikel saudara.sebenarnya bukan hanya hasnah,malah lbh ramai yg sepertinya di dunia ini.kdg2 saya tertanya2,apakah mereka ini tidak merasa malu,gentar serta takut dgn kemurkaan Allah?sememangnya mereka ini tidak bersyukur kerana telah dilahirkan sebagai seorg muslim.kepayahan, kesusahan,penderitaan hidup tidak boleh dijadikan alasan utk murtad.malah melalui agama islam lah kita dpt petunjuk yg lebih baik utk memperbaiki kehidupan kita.jika tidak,kenapa makin ramai yg memeluk agama islam?
-sha-

Anonymous said...

tak sanggup dgr ceramah dia tuh...entahla xtau nk ckp mcm mn...tp sy pasti ramai lg org mcm dia. sdgkan yg ada pun nama shj islam tp xpernah pn buat apa yg Tuhan dan Nabi suruh..solat ke mana..puasa ke mana...bab aurat lagi la..semua mcm xkisah..mak abpak pn xpernah nk tegur. sy tertarik dgn pengakuan emak kpd seorg pengacara/pelakun remaja yg gambar 'mesranya;' dgn bf disebarkan dlm internet. pd si ibu xder salah mereka tgkap gambar dan berkelakuan mcm tu...itu tanda kemseraan..??? well...kalo bnda mcm tu pn di pandang sepi...jgn heran la kalo bab2 lain pn org xkisah..

Helena said...

Banyak lagi yang terlibat.... kenapa kita masih berdiam diri?

Aris said...

Aku berpendapat yang Hasnah ini tersilap dapat kawan dan orang Islam lain yang hampir dengan dia tidak sensitif tentang masalah dia. Ketika dia susah orang Islam tidak datang membantu jadi memberi peluang kpd orang lain untuk dakwah dia yang memang lemah iman - persekitaran sekolah pun mungkin tidak sesuai.

Anonymous said...

hi all...i tgk gambar hasnah n family dia...tp hasnah tu muka cam minah saleh ek...

mynicknames said...

ish berlonggok jenis ala ala hasnah burdge di malaysia ni. mereka mengamalkan islam during akad nikah dan upacara pengkebumian je. majlis kahwin pun serve champaign. belum lagi pagi sunday ber bak kut teh. ada. ada golongan ni di malaysia. mereka yang pernah menggauli golongan ini mesti tau sangat

maman your wife tu seteru i le kot. i from tmgs. tak percaya tanya dia. tmgs mana boleh eye to eye dengan convent

Anonymous said...

Maman, reading your write-up this time really gave me the goose bum. To all muslim readers, bersyukurlah kerana iman kita masih ada, sesungguhnya iman yang diberi adalah satu nikmat Allah yang boleh ditarik bila bila masa. Beringatlah selalu kepadaNya insyaallah selamat semuanya.

Anonymous said...

dgr bende yg sama pasal azhar mansur.. though tak confirm betul ke tak cite tuh.. dalam web malaysian christian ade la cite tu..

buleh sesape kompomkan tak?

Anonymous said...

heard about azhar mansor jgk a year ago.. ader lagi.. tapi tak leh nk recall name die.. hmmm.. semoga tuhan tetapkan iman kite semua.. amin..

Saira said...

Sedih.. memang sedih..

Saya pun pernah dengar ceramah Hasnah ni.. bagi saya apa yang dia cakapkan tu mmg tak leh diterima kalau kita mampu berfikir.. Sebenarnya isu Hasnah ni bukan baru dan bukan hanya dia seorang ja tapi mungkin kerajaan ambil sikap sambil lewa atas alasan hak asasi atau sebenarnya mmg ade tindakan low profile (undercover atau yang seumpama dgnnya.. i cannot find the right words)

Bila fikir2.. takutnya kalau saudara kita atau adik-beradik kita atau sesiapa yang dekat dgn kita terpengaruh.. mintak2 la di jauhkan.

Anonymous said...

Agama adalah hak setiap individu. Ia merupakan hubungan antara insan dan Penciptanya. Tidak boleh dihukum seseorang itu apabila ia menukar agamanya. Itu haknya. Ianya bukan satu maruah; bukan juga satu budaya; ianya melibatkan keTuhanan yang tidak boleh didefinisikan sebagai maruah atau budaya. Melayu itu bukan Islam, Islam itu bukan Melayu. Jadi apabila seorang Melayu itu menukar agamanya dari Islam ke apa2 saja agama, itu pilihan individu tersebut. Kes ini tidak jauh berbeza apabila seorang Kristian menukar agama kepada Islam; atau seorang atheis yang menjadi seorang Islam. Is it really a big deal for us?. Saya lebih risau dengan orang Islam yang berkobar-kobar semangat Islamnya tetapi hubungannya dengan Tuhannya (i.e. rohaninya) kosong belaka.

Anonymous said...

Assalammualaikum readers;

I do received Hasnah speech. To me it nothing new here in Singapore twenty-five years ago where a lot of Malay who are poor and have a lot of children. Where the Christian paid to any young muslim want to convert to Christian. There an incident I heard of when I was in primary school where a young woman died and none of her family know she was a Christian until the priest came to her home to claim the body and buried at Christian cemetery.
In Christian when a priest cannot get only one muslim to convert into Christian they belief when the priest died they will be sent to HELL.
You all should get Ibu Irene Hardjono CD a former Indonesian Catholic convert to be a Muslim. She explain what are the strategy of the Catholic to pull a lot of muslims in Asia to join them.
I myself been approached by Christian chinese student from NUS telling me one of his Malay friends convert to Christian.
We met a few times because he invite me to discuss not debate about Islam & Christian.
The discussion didn't complete because he put a stop to meet me.
So don't waste our time to discuss with Hasnah. In her heart she already put a hatred for Islam because her father mistakes, fail to be a head and leader of his family.

Wassalam

Anonymous said...

saya fikir, seperti kes lina joy atau hasnah burdge, tiada apa yang menakutkan saya. mungkin anda fikir saya ini seperti golongan yang mengaku muslim namun terlalu bebas, atau apa pun istilah yang boleh diguna pakai. Benar, walau sesiapa pun murtad, saya tak gentar atau melatah dengan keadaan tersebut. Agama Islam bukan hak mutlak orang melayu, atau pun bangsa arab sendiri. islam bukan hak tetapi adalah perjanjian antara manusia dengan tuhan yang esa. apa bezanya mereka ini dengan 'orang islam' di negara ini yang islam pada kad pengenalan, tetapi bukan islam dengan ruh nya. mana ibadatnya, mana solatnya, mana akidahnya. jika ditanya berapa surah di dalam al-quran pun beleum tentu anda dapat menjawab dengan tepat.belum lagi ditanya berapa ayat dalam al-quran.ternganga. atau ada yang bangkit dengan jawapan 114 surah dan 6236 ayat.tapi rata-rata menjawab 6666 ayat.kiralah sendiri jika tidak percaya. tengok! al-quran sendiri pun tidak kenal macam mana nak kenal iman.ingat kembali rukun iman:1) percaya kepada tuhan, 2) percaya kepada malaikat, 3) percaya kepada kitab , 4) percaya kepada rasul , 5) percaya kepada kiamat, 6)percaya kepada qada' dan qdar.
soalan saya: adakah kita nampak tuhan, malaikat, rasul,kiamat, qada' n qadar?..jadik macam mana anda nak percaya rukun iman tersebut?.sedangkan rukun iman adalah asas keimanan seseorang. bagaimana anda harus percaya kepada semua ini?..jawapannya: al-quran. disinilah anda akan menemui semua jawapan dan bukti 5 perkara iman yang lain.
jadik menangapa perlu melatah tentang beberapa orang yang declare murtad, sedangkan ramai lagi yang telah sedia murtad tanpa disedari.
mungkin wasiat nabi junjungan, sudah kita lupakan.
wasiat sebelum baginda wafat, pada khutbah jumaat terakhir, yang bermaksud
"tidak akan sesat kamu selamanya, selagi kamu berpegang kepada 2 perkara/pesaka iaitu al-quran dan sunah rasulnya"

p/s..sahabat..ingatan itu penawar

Anonymous said...

Where did you find it? Interesting read Generic brands vs prozac face lift s treatment wrinkle Zoloft opinie meridia online Certain numbers certain cell phone providers Big dicks and fat pussy Mission display cabinets valtrex price Free maternity dress patterns Bodybuilding bizepsknochen Fotos tangas amateurs Circuit breakers power nema outdoor panel board S-adenosyl topamax Free phat black ass videos christina ricci in prozac nation amex and financial advisor cream eczema vw part number What is b celexa b

Anonymous said...

Very nice site! Accutane guild roll over legal http://www.car-alarm-systems-2w.info Pitiriasi rosacea