Monday, July 18, 2005

Penulis Mestilah Bertanggungjawab

Terima kasih kerana memberikan komen2 yang saya anggap sangat baik. Memang dalam 2 posting yg lepas saya menggunakan bahasa yang agak kasar. Saya mohon maaf.

Jika ada yg terasa hati... juga saya mohon maaf.

Tujuan saya menulis, bukan untuk please pembaca saya, tetapi lebih kpd menasihati mereka. Yang penting bagi saya ialah, setiap dari kita mestilah bertanggungjawab kepada apa yang kita tulis.

Itulah yang hendak saya sampaikan. Setiap apa yang kita tulis mestilah berdasarkan pemerhatian dan kajian yang sepatutnya, supaya kita tidak dibayangi dengan perasaan marah dan hasad.

Saya amat risau jika semua orang menulis dengan mengikut perasaan dan seterusnya memberikan satu influence yang tidak baik kpd pembaca.

Sebagai abang saya hanya ingin menasihati sahaja... ingatlah

'Sometimes when we are busy with our thoughts, we tend to forget about the feeling of people around us'

Maka peganglah Suratul Asr... yang membawa maksud:

'Demi Masa, sesunguhnya manusia itu akan sentiasa berada dalam kerugian..kecuali mereka yang menyeru kepada kebaikan dan mereka yang menegakkan Hak...'

Wassalam...

7 comments:

Anonymous said...

Dear Point Of View,

I like your style of how u say things out! Been browsing other blogs and their comments on AF3 but your views and comments somehow interest me. Very professional! That's more like it! Keep it Up. M beginning to admire you. :)...............Liz

Socializer said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Socializer said...

hi maman,

just wanna clarify that my disclaimer aint directed to you, its just me defending my Hak. i've been neglecting to put it up for months now, so thank you for your writings which somehow serves as a reminder to myself. i guess i hardly needed it for AF2 because I was being safe but with AF3, I'm showing my real colors as i dont wanna write what people wanna read - that aint what a blog is all aboout.

i'm anticipating more criticism for my writings. i dont mind really, someone has to look AF from a shady point of view, otherwise dahdemam wud be just a copy of SM and others. So while SMs & Elkapitans might be the wide-spread papers, i'd like to see my blog as the tabloids edition, the one that everyone loves to hate but still cant avoid. thats my niche.

Cheers!

Anonymous said...

Saya membaca blog anda dengan rasa lega. Yes you are right, kalau pengkritik guna hak mereka, mereka juga kena bersedia dikritik. Apa yang saya tak faham tentang pengkritik Jemputan AF3 ialah, kritikan mereka atau dia mencerminkan pandangan peribadi diri beliau lebih dari industri,tapi ya tak ya juga, apa itu industri musik, apakah standard muzik yang diguna pakai oleh pengkritik tersebut.

I enjoy your blog, it helps me well focus.

Anonymous said...

i agree that penulis mesti bertanggung-jawab BUT UP TO A DEGREE! Yang membaca juga bertanggung jawab if he decides and/or acts on what he reads. One must remember bahawa one`s writing is one`s choice of words. apa yang ditulis adalah a culmination of what that person thinks, and how a person thinks is depending upon on WHO HE IS.
I only have a problem with bloggers yang KEEP INSISTING THAT THIER BLOGS ARE THIER OWN AND THEY CAN WRITE WHAT THEY WANT AND SESIAPA YANG TAK SUKA CAN GET THE f*** OFF FROM THIER SITE. Dalam Blog mereka , mereka minta pandangan dan komen and when we send in one yang tak sehaluan dengan pandangan mereka, they go bonkers.

The Way I See It said...

Tapi penulis ada senjata yang paling tajam... yakni pena yang boleh membunuh atau menghiris seseorang

Anonymous said...

Point-of-view, disebabkan itu lah, what a writer writes mesti credible. jangan pakai tulis sesuka hati terutamanya empunya blogs. yang membaca pula kena la tahu nak membezakan yang mana baik dan buruk, yang mana benar atau palsu. jangan jadi macam lemmings, bila ketua jump a cliff, semua ikut jump!