Saturday, August 20, 2005

Pencilok dan Malaysia Kita

Continue from the earlier posting…

Petang tadi I buat round, alah saja aje nak tengok kot basikal anak I, manalah tau kalau jumpa budak-budak pencilok tu tengah naik ke. Then I stop by a lepak place, ramai budak-budak ABU lepak kat situ. I stop and asked one of them, ada nampak sipolan…( anak I ada cakap yang sipolan maybe the one yang cilok, sebab kat tempat I tinggal, memang dia ni cukup terkenal, mat rembat basikal) to my surprise, mak dia cakap dengan selambanya, ‘dia dah masuk henry gurney’, and ‘then siap cakap, alah entah-entah mat pit yang curi kot’.

Hmm..then malas lah nak layan makcik nie, sebab kalau mat pit, kenapa tak rembat semuanya sekali, kenapa 1 aje.

Then to my surprise, ada satu budak ABU tu cakap kat I, ‘pakcik, biasalah, nak 31 Ogos, ramai nak gi dataran tu’. Nak gi dataran? Naik basikal curi? Alahai, ini ke minda budak-budak kita, kibau basikal sebab nak gi dataran sambut merdeka. Sanggup mencuri? Apa agaknya yang mereka fikirkan? Kosong sangat ke jiwa mereka?

Then I ingat balik pelbagai isu yang melanda Malaysia buat masa ini, termasuklah isu AP (Permit Import dan Ayah Pin) dan isu FFM. Mereka ini semuanya pencilok. Kenapa saya katakana begitu, kerana mereka perompak dan pencilok moden.

Ayah Pin mencilok akidah pengikutnya, Isu AP mencilok sumber kewangan Negara dan seseorang di FFM mencilok kemenangan mutlak Sepet sebagai filem Malaysia yang terbaik tahun ini.

Menyedari isu ini, saya terfikir, patut lah ramai budak-budak kita yang mencilok basikal bmx dan motor cup, sebab mereka telah terdedah dengan budaya cilok mencilok dari kecil lagi. Pada mereka inikah kita letakkan harapan Negara kita untuk masa hadapan? What a sad end to a great start… sebab kita memang pandai start sesuatu dengan cara yang grand, tapi tak pernah buat finishing yang terbaik….Ingat nak beli basikal ganti basikal Aiman, but surely this time it won’t be another bmx, sebab I always remember that history repeat itself, only we failed to learn from history.

1 comment:

Anonymous said...

-question,,you stoppped at a lepak place, ramai budak ABU kat situ, you stopped and asked one of them, macam mana pulak mak dia yang jawab? mak dia pun happened to lepak sama kat situ ke?
- kalau mat pit yang rembat, mungkin dia rembat jenis yang ada demand. bmx tu ada permintaan nya, sebab itu dia ambil yang itu saja kut, yang satu ,lagi tu mungkin jenis yang tak laku dipasaran or maybe by the time he finished mengegrgaji the bmx punya chain, and baru nak mula on the second chain of the second basikal,,he was interuppted by something. so he cabut..
-your reasoning and argument is based on one of the budak punya statement tentang curi and merdeka, kenot maa!!
-kasi la anak awak another bmx, kesihan dia kalau dapat basikal yang status dia rendah. your lesson would be,, simpan dalam rumah la. dan yang failed to learn from history ni adalah dumb people